Maersk Tankers skærer Broström til
Efter at Mærsk har overtaget kontrollen med det svenske tankskibsrederi Broström, ændrer man nu organisationsstrukturen, så den passer bedre ind i det nye moderselskab Maersk Tankers.Flere af Broströms nuværende kontorer vil blive lukket eller reduceret.
Den nye struktur betyder, at alle skibe i klassen under 25.000dwt fra begge selskaber vil sejle under Broström-navnet og blive kommercielt administreret fra Gøteborg.
Det er hensigten, at alle skibe over 25.000dwt, undtagen tonnage håndteret fra Broströms kontor i Paris, skal integreres i Handytankers, der er den kommercielle del af Maersk Tankers i dette segment. Handytankers bliver administreret fra København.
De tekniske funktioner samt andre supportfunktioner vil blive integreret med Maersk Tankers' centrale organisation for at få en omkostningseffektiv struktur.
"Med denne forretningsmodel vil vi skabe to førende brands inden for markedet for produkttankskibe, og vi vil få en simpel og effektiv organisation, der styrker vores konkurrenceevne", siger Kristian Mørch, Chief Operating Officer i Maersk Tankers.
"Den nuværende globale økonomi giver usædvanlige udfordringer i alle brancher, og som andre må vi også reducere vores omkostninger betydeligt for at kunne forblive konkurrencedygtige og for at sikre, at vi har det stærkeste udgangspunkt for at møde de kommende udfordringer".
Den foreslåede nye fælles organisation vil medføre, at nogle af Broströms nuværende kontorer vil lukke eller blive reduceret. Det er intentionen, at kontorerne i Larvik og Holbæk skal lukke, hvorimod Broströms kontor i Singapore skal omorganiseres og reduceres. Kontoret i Gøteborg vil ende med ca. det samme antal medarbejdere, men stabs- og supportfunktionerne vil blive reduceret, og de kommercielle funktioner vil blive styrket.
Samlet betyder det, at omkring 70 stillinger forventes at blive flyttet eller nedlagt i Gøteborg, Larvik, Holbæk og Singapore, men nye stillinger vil også blive oprettet.
I de kommende uger vil Broström konsultere repræsentanter for medarbejderne og faglige organisationer for at færdiggøre den endelige struktur i den nye fælles organisation.
De foreslåede ændringer vil ikke påvirke de søfarende.
Administrerende direktør Lennart Simonsson og viceadministrerende direktør Anders Dreijer har i forbindelse med de organisatoriske ændringer valgt at træde tilbage. Begge vil dog fortsætte som særlige rådgivere. Indtil en ny administrerende direktør er udpeget, vil Kristian Mørch afsætte meget tid til integrationen af Broström.
Den nye fælles organisation, inklusive omformning af aktiviteter og flytning af medarbejdere, forventes at være endeligt på plads i slutningen af 2009.
Kilde: Maersk Tankers