Massiv forurening fra krydstogtskibe overskrider grænseværdier
København er en af de populæreste destinationer i Norden for krydstogtskibe, men med den succes følger en massiv luftforurening i form af de sundhedsskadelige NOx-gasser, der i kortere perioder overskrider de tilladte grænseværdier, dokumenterer ny undersøgelse.
Nye tal fra Aarhus Universitet viser, at krydstogtskibene faktisk overtræder de grænseværdier for luftkvalitet, der er vedtaget i EU. Ikke de årlige grænseværdier, men grænsen for spidsværdier for NO2 - hvilket betyder, at de overskrider grænsen i kortere perioder.
Det gør det ikke farligt at gå en tur langs kajen, hvor et krydstogtskib ligger, men for dem, der bor oppe i højden, betyder det noget.
Det er nemlig først 25 meter oppe, at grænseværdierne bliver overskredet, siger Anne Sofie Lansø, der er seniorforsker ved institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, der står bag det nye studie i en pressemeddelelse.
“Vores nye studie viser, at forureningen fra krydstogtskibene i korte perioder overstiger de fastsatte grænseværdier. Det kan være skadeligt for de beboere, der bor tæt ved. Eksempelvis bor folk tæt på Langelinie, hvor halvdelen krydstogtskibene lægger til,” siger Anne Sofie Lansø.
Anne Sofie Lansøs studie er det første til at sammenligne målinger i en dansk havn med beregninger fra computermodel for luftkvalitet.
Målingerne stammer fra taget af en bygning på Langeliniekajen, hvor koncentrationen af NOx-gasser er blevet mål i en længere periode.
“Vi har brugt målingerne til at undersøge, hvor præcis vores luftkvalitetsmodel er - og det ser ud til, at modellen er ret præcis. Der var kun få afvigelser mellem målingerne og modellen,” siger hun.
København er en af de største krydstogtshavne i Norden med besøg af omkring 350 krydstogtskibe hvert år.
Antallet er steget markant i løbet af 10´erne og dermed også forureningen.
Alene fra 2015 til 2019 steg udledningen af NOx-gasser fra krydstogtstrafikken med 26 procent og forureningen med fine luftpartikler med 62 procent. Efter en periode med mindre trafik på grund af corona, tyder det på, at stigningen fortsætter.
Og fordi skorstenen sidder højt på de store skibe er forureningen også største i de højere luftlag.
Således er luften i 50 meters højde ved siden af et krydstogtskib 86 pct. mere forurenet end den normale by- og baggrundskoncentration.
I 2021 kom WHO med nogle nye retningslinjer for, hvor grænsen for luftkvaliteten bør ligge af hensyn til menneskers helbred. Retningslinjerne er markant strammere end dem, vi har i EU i dag.
“Jeg ved, at de i EU også arbejder på at lave en række nye og strammere grænseværdier for luftforurening. Som jeg forstår det, bliver de ikke så restriktive, som dem WHO anbefaler, siger Anne Sofie Lansø.
Landstrøm kan reducere problemet med forureningen markant og den er på vej i København, hvor landstrøm vil blive installeret i 2025.
Det er dog foreløbig kun 25-30 pct. af krydstogtskibene, der kan sluttes til landstrøm.
-emte