MSC indfører tillæg og 'bøder'
Mediterranean Shipping Co (MSC) indfører et ”materiel ubalance" tillæg og "no-show" sanktioner på NordEuropa-Asien ruten efter at Maersk Line i sidste ugenæsten lukkede for booking på rederiets østgående sejladser fra Europa til asien.
Den nye prispolitik er træder
i kraft med det samme. Det Geneve-baserede selskab opkræver et ” ubalance tillæg” på 100 dollar per 20-fods og 40-fods container uanset godstype, herunder affald.
Tillæggene indføres på afgange fra hele det nordvestlige Europa.
MSC også gennemført et no-show gebyr på $ 300 per 20-fods container og 600 dollar per 40-fods, med øjeblikkelig virkning. MSC siger, at ekstraordinær efterspørgsel på
kapacitet og materiel i Nordeuropa, har resulteret i, at afskiberne laver
"dummy" bookinger, især for "affalds" ladninger.
Rederiet gennemfører også
en generel
rateforhøjelse på $ 100 per container fra den 15. april.
Det er Mærsks beslutning om at suspendere bookinger til begyndelsen af maj der viser sig at give problemer for afskibere i Europa, fordi det danske rederi er den største operatør på ruten, med en markedsandel på 27 procent, ifølge Alphaliner, containermarkeds analytiker.
Mærsk har set en hidtil uset ophobning af gods i nordeuropæiske havne som følge af en reduktion af afgange efter det kinesiske nytår. Mærsks pladsproblemer
blev forværret, da rederiet
trak sin AE-8 service ud i februar, og beskar sin ugentlige kapacitet med cirka 10 procent.
"Beslutningen om at stoppe alle bookinger, samt varighed af suspensionen, er meget usædvanligt, da østgående godsmængder fra Europa normalt udgør mindre end halvdelen af den vestgående trafik," siger Alphaliner .
"De fleste selskaber rapporterer om rigtigt mange bookinger frem til april. Ingen af Mærsks konkurrenter er dog ophørt med at tage imod reservationer i nær samme målestok", fortæller Alphaliner.
Nogle rederier har sagt nej til enkelte bookinger på grund af pladsunderskud i østgående markedet.
Kilde: The Journal of Commerce