Nærsøfart klarer sig ikke i konkurrencen
Udviklingsmulighederne for nærsøfart ligger ikke lige for, hvis man skal tro på en ny rapport fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU. Nærsøfarten er i modsætning til den interkontinentale søfart meget konkurrenceudsat og truet af andre mere fleksible og hurtigere transportformer.
“Det er svært at se vækstpotentialet for nærsøfart. Rederierne har allerede budt ind, og det er de mest optimale ruter vi har tilbage i dag,” siger én af forfatterne til rapporten, chefkonsulent hos Transport DTU, Michael Henriques.
Transportformen er simpelthen alt for kompliceret i forhold til den største
konkurrent, lastbilerne. En opgørelse viser, at der er 14 led i en transportkæde, som inkluderer nærsøfart, mens der kun er ét led, hvis godset bliver transporteret med lastbil.
Den største udfordring for nærsøfarten er for- og eftertransporten. I de fleste tilfælde findes køber og sælger uden for havnen. Derfor er nærsøfart nødt til at benytte sig af flere omladninger mellem transportformer, som tilsammen udgør omkring 40 % af den samlede transportomkostninger fra havn til havn.
Kilde: Danske Havne