NGO: Lange udsigter til grøn skibsfart
NGOen Green Global Futureer er blandt deltagerne IMO Pollution Prevention & Response (PPR) møde i London i denne uge. Blandt emnerne er sodpartikel reduktioner, udledning af røggasvand fra skibe og retningslinjer for fortsat brug af tung bunkerolie i Arktis.
”IMO har diskuteret Black Carbon fra skibsfart i 13 år, men er ikke blevet enige om en regulering. Det er ellers oplagt straks at forbyde tung bunkerolie i Arktis, som IMO gjorde det for over 10 år siden i Antarktis”, sigerKåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Green Global Future.
”Alle skibe kan sejle på let bunkerolie Det vil reducere udledningen af sodpartikler, fjerne udledningen af giftigt røggasvand og eliminere risikoen for spild af tung bunkerolie. Samtidig ville det muliggøre partikelfiltre på skibene”, siger Kåre Press-Kristensen.
Miljøregulering i Arktis har stor betydning for Grønland.
”Rene fisk og skaldyr er både vigtige for at sikre en sund diæt i Grønland og for at sikre den fortsatte eksport af fisk og skaldyr fra Grønland, der er kendt for at have nogle af verdens reneste havområder. Hvis der pludselig stilles spørgsmål ved kvaliteten af grønlandske råvarer, så kan det få ødelæggende konsekvenser for den grønlandske økonomi”.
Sodpartikler er ifølge Green Global Futureer en af hovedårsagerne til afsmeltningen af isen i Arktis.
-mauh