Norden forsvarer tostrenget strategi
På Nordens kapitalmarkedsdag benyttede rederiets adm. direktør Carsten Mortensen lejligheden til at forsvare rederiets to-strengede strategi, som aktiemarkedet angiveligt gerne ser reduceret til et enkelt forretningsområde.
Norden satser især på tørlastskibe, som fragter jern, kul og andre råvare, hvor der skabes et overskud som er seks gange så højt som rederiets tankskibe. Det skriver borsen.dk
Generelt efterlyser investorer og analytikere et mere enstrenget rederi af hensyn til aktiekursen og værdifastsættelsen af rederiet. Men den overvejelse afviser Carsten Mortensen kategorisk at imødekomme.
"Vil man have en aktie i et rederi, som er styret af spotraterne på Baltic Dry Indekset, så er man kommet til den forkerte kapitalmarkedsdag. Norden er meget mere end dette, og der er mange fælles fordele ved at have to forretningsområder", sagde Carsten Mortensen ifølge borsen.dk.
Carsten Mortensen mener at der er flere fordele ved at følge en to-strenget strategi:
Norden bruger samme værfter til de to skibstyper
Der er et overlap af kunder
Overlap af leverandører af skibe og partnere i Japan De landbaserede medarbejdere har samme uddannelse Samme styring af risiko "risk management" Finansielle arbitrage-fordele mellem segment Har "næsten" samme forretningsmodel
Overfor business.dk åbner Carsten Mortensen mulighed for, at Norden vil drage på indkøbstur.
"Vi har en solid kapitalbalance, og vi har både viljen og evner til at foretage opkøb, hvis muligheden byder sig. Det er ikke noget, vi fokuserer intensivt på, men vi kan bestemt ikke udelukke, at det er en mulighed", siger han og peger på, at firmaet tydeligt mærker, at man er blevet en del af C20-indekset, der omfatter de mest omsatte aktier på Fondsbørsen.
"Der er uden tvivl kommet større fokus på os, men det ser jeg som en glimrende mulighed for at opbygge et langt stærkere brand i den brede befolkning herhjemme. De fleste i branchen kender os, men det er ikke sikkert at den almindelige dansker gør", siger Nordens topchef til portalen.
Norden regner ifølge business.dk med, at tørlastmarkedet, som rederiet er uhyre eksponeret på, vil holde et relativt højt niveau i 2008 og i 2009, indtil de mange nybyggede skibe, som alverdens rederier netop nu er ved at få bygget, ser dagens lys.