Norden underskud på 1,6 milliarder kr.

Norden fik i 2012 et underskud efter skat på 1,6 milliarder kroner, mod et overskud på en halv milliard i 2011. I 2013 venter Norden et driftsresultat (EBITDA) på mellem 85 og 250 millioner kroner.

”Jeg er tilfreds med, at driftsresultatet ligger i den høje ende af forventningerne og endnu mere tilfreds med, at Norden formår at generere 22 millioner dollar. i positivt cashflow på driften og derudover tjener 22 millioner dollar på ny aktivitet i et faldende marked. Vi går styrket ind i et udfordrende 2013 og vil nu have fokus på investeringer i brændstofeffektive tørlastskibe, som vi allerede har bestilt 7 af de seneste måneder. Vores appetit på investeringer vil fortsætte i 2013”, siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Som følge af nedskrivningen af de bogførte værdier af skibene på 300 millioner dollar, der blev gennemført i 1. kvartal 2012, og yderligere 89 millioner i ordinære afskrivninger og tab på skibssalg på 24 millioner dollar endte det primære driftsresultat (EBIT) med et underskud på 265 millioner dollar.

Årets driftsindtjening blev et driftsoverskud (EBITDA) på 148 millioner dollar hvilket var i den høje ende af forventningerne, som var 110-150 millioner dollar. På grund af et godt 4. kvartal blev indtjeningen også højere end den seneste prognose.

Tørlast genererede et EBITDA på 131 millioner dollar, hvilket er højere end forventningerne på 105-125 millioner, men 24 procent lavere end året før. Tank genererede et EBITDA på 28 millioner dollar. Resultatet er på linje med 2011 og over de senest udmeldte forventninger til året, der lød på 15-25 millioner.

Efter de foregående års større investeringer i nye skibe især til Tankflåden har NORDEN i 2012 forholdt sig afventende i et faldende marked. Fokus har været på brændstofoptimering af flåden ved at frasælge nyere skibe af ældre design og erstatte dem med nye og mere brændstofeffektive skibe. Pengestrømme fra frasalg og investeringer i flåden udgjorde netto 6 millioner dollar.

2013 forventes at byde på fortsat udfordrende markeder dog med pæne vækstrater i begge segmenter, der forventes at understøtte en gradvis bedring af fragtraterne i Tank og stabilisere fragtraterne på et lavt niveau i Tørlast. Norden havde ved indgangen til året en afdækning på 76 procent i Tørlast og 27 procent i Tank.

Forventninger 2013 Norden forventer i 2013 et EBITDA på 15-45 millioner dollar fordelt på et driftsmæssigt nul-resultat i Tørlast og en indtjening i Tank på 25-45 millioner dollar.

• Årets EBITDA blev 148 millioner dollar

• Tørlasts EBITDA på 131 millioner dollar

• Tank EBITDA på 28 millioner dollar

• Primært driftsresultat (EBIT) på 35 millioner dollar

4. kvartal 2012 blev bedre end ventet og endte indtjeningsmæssigt som årets næstbedste kvartal med et driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på 44 millioner dollar mod 62 millioner i 2011. Tørlast var også i 4. kvartal ramt af lave fragtrater og resultatet blev et EBITDA på 35 millioner dollar, mens resultatet i Tank blev et EBITDA på 12 millioner dollar.

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Danmark i forhandlinger med Kina om Yi Peng 3

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Maritime Analyse: Reformen af kandidatuddannelser slår sprækker

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Elektriske kræfter nok til Guinness Book of Records

23.11.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Nødområder til havs bør blive opdateret

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Overvågningen fortsætter: Nu med nyt patruljeskib

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Det svenske søværn har færdiggjort undersøgelse ved kabelbrud

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark