Nu starter testen af Maersk´ første metanol-drevne containerskib
Denne uge markerer en vigtig milepæl for Maersk, når selskabets første dual-fuel metanoldrevne containerskib for første gang skal testes på havet. Senere på sommeren går jomfrurejsen mod København, hvor skibet bliver præsenteret og navngivet i september.
I løbet af det fire dage lange testforløb vil et team af specialister fra Hyundai Mipo værftet i Sydkorea sammen med skibet besætning evaluere og validere alt udstyr om bord på feeder-skibet, der har en kapacitet på 2.100 teu.
Testprogrammet omfatter bl.a. skibets manøvredygtighed, stabilitet og fremdrifts-effektivitet, men også træning af besætningen i forhold til de unikke aspekter af at drive skibet med metanol.
Grøn metanol er fortsat en mangelvare, men Maersk har sikret sig nok at det klimavenlige brændstof fra den hollandske producent OCI Global, der leverer ISCC-certificeret biometanol til skibets første rejse.
Dermed er der udsigt til det mest klima- og miljøvenlige anløb fra et containerskib nogensinde, når skibet i september glider ind i Københavns havn, hvor det skal navngives af EU Kommissionens formand, Ursula von der Leyen den 14. september.
Efterfølgende vil Maersk-aktionærer få adgang til at besigtige det første metanoldrevne containerskib i verden, inden det blive sat i drift.
Maersk offentliggjorde tidligere i denne uge, at selskabet har bestilt yderligere seks containerskibe, der kan sejle på metanol. Skibene har en kapacitet på 9.000 teu.
Dermed har den danske pioner på området i alt 25 metanoldrevne containerskibe i ordre - eller en fjerdedel af de omkring 100 skibe, der i øjeblikket er bestilt globalt.
-emte