Ny handlingsplan for renere skibsfart
Udnyttelse af den nyeste miljøteknologi, kortlægning af rederibranchens miljømæssige udfordringer, og tilpasning af dansk og international lovgivning er nogle af de indsatsområder, som nu skal være med til at forbedre luftkvaliteten i Danmark og internationalt.
Det er hovedpunkterne i en ny handlingsplan for renere skibsfart som miljøminister Troels Lund Poulsen offentliggør tirsdag.
Handlingsplanen er et resultat af et partnerskab mellem Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening. Formålet med handlingsplanen er at fastholde og udbygge Danmarks internationale førerposition, når det gælder reduktion af luftforurening fra skibe.
"Miljøteknologi er en af grundpillerne i bestræbelserne på at gøre Danmark til en grøn vindernation. Derfor er jeg glad for, at vi i fællesskab med rederibranchen kan støtte udviklingen af miljøteknologi til at nedbringe luftforureningen fra skibe. Partnerskabet om renere skibsfart er med til at sikre, at Danmark også fremover er i front på dette område. Udviklingen af ny teknologi har effekt for miljøet globalt og lokalt. 2/3 af luftforureningen i Danmark kommer med vinden udefra, så det er afgørende, at de teknologier, vi udvikler, også bliver brugt af andre end os selv", siger Troels Lund Poulsen.
Handlingsplanen for renere skibsfart er en del af regeringens strategi "Ren luft til alle". Handlingsplanen har ti nøgleaktiviteter inden for tre fokusområder: Kortlægning af skibsfartens luftforurening, udvikling af miljøteknologi og knowhow rettet mod reduktion af udledning af svovl, kvælstof og partikler fra skibsfarten samt bidrag til dansk og international lovgivning på området.
Som en del af planen gennemføres en omfattende kortlægning af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark i dag og i fremtiden efter indførelsen af nye internationale grænseværdier for udledning fra skibsfarten. Kortlægningen sker i samarbejde med Danmarks Miljøundersøgelser.
Samtidig gives der 3.7 millioner kroner i støtte til en række erhvervsprojekter inden for udvikling af miljøteknologi, bl.a. ventiler til sikring af bedre forbrænding i ældre skibsmotorer og metoder og udstyr til rensning af røggas fra skibsmotorer, ligesom mulighederne for at anvende nye - og mere miljøvenlige - typer brændstoffer og teknologier fra andre brancher i skibsfarten undersøges. Generelt lægges der op til et tæt samspil mellem Miljøstyrelsen, rederierhvervet, forskningsinstitutionerne og industrien om at løfte opgaven.
"Handlingsplanen er en god hjælp i arbejdet med at løse udfordringerne med de nye skærpede krav, som er en stor udfordring for rederierne, men vi ønsker at arbejde konstruktivt og ambitiøst for at opfylde reglerne. Dansk skibsfart har altid stået for kvalitetssøfart og har løbende gjort en stor indsats på miljø- og klimaområdet. Det ønsker vi at fortsætte med", siger Rederiforeningens næstformand, Lars Vang Christensen.
Læs mere om handlingsplanen HER
Kilde: Danmarks Rederiforening