Nyskabende tankskib til kaj i Fredericia
Det første af fire banebrydende LNG-drevne tankskibe fra rederiet Terntank lagde onsdag til i Fredericia. Ternsund lagde onsdag til kaj i Danmark for første gang. Skibets teknologi betyder en massiv reduktion af udledningen af partikler samt af SOx og NOx i forhold til konventionel skibsfart.
”Cirka 95 pct. af tiden sejler vi i miljøfølsomme områder, så for os var det vigtigt at sikre, at vores nye skibe lever op til både den gældende og den mulige fremtidige lovgivning på området. De nye skibe bringer os helt i front på verdensplan inden for miljørigtig transport og har da også allerede vist sig at være et godt udgangspunkt, når vi skal ud og sikre nye kontrakter”, siger Jens P. Buchhave, adm. direktør hos Terntank Rederi.
Ternsund er bygget i Kina og efter en lang jomfru-rejse, med blandt andet et stop i Rotterdam, er skibet nu i nordiske farvande. Skibet er LNG-drevet og dermed en nyskabelse. Hidtil har LNG været anvendt på færger eller skibe i fast rutefart. Ternsund vil sejle noget mere fleksibelt og er dermed et nyt skridt mod en grønnere skibsfart.
Danmarks Rederiforening glæder sig over, at der nu tages et skridt i grøn retning for skibsfarten. ”Ternsund” kommer til at sejle mellem en række forskellige havne med raffinerende olieprodukter i Nord- og Østersøen. Dermed flytter LNG nu ud på skibe, som ikke er i fast rutefart. Det er et stort skridt frem for teknologien.
”Der er mange veje til grønnere skibsfart og ”Ternsund” anviser i hvert fald to. For det første er energieffektivitet tænkt ind i hele designet af skibet, og for det andet så er det nyskabende, at flydende naturgas nu flytter væk fra de faste forbindelser. Jeg er rigtig glad for, at det er et dansk rederi, som på den måde er med til at udvide mulighederne for skibsfarten,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Terntank, der har hovedkvarter i Skagen, ejer i forvejen ni tankskibe, som kan chartres af rederiets kunder. Det nye miljøvenlige alternativ bakkes både op af EU, via støtte fra de såkaldte TEN-T-midler til innovativ skibsfart, og af en lånemulighed i Danmarks Grønne Investeringsfond, der også var repræsenteret i går, da Ternsund lagde til kaj.
”Terntank Rederi er en veldreven virksomhed, som styrker forretningen gennem grønne og skalérbare løsninger med potentiale til at vokse yderligere på længere sigt. Det er præcis det, som vi arbejder på at fremme,” siger Michael Zöllner, direktør i Danmarks Grønne Investeringsfond.
Kilde: Danmarks Rederiforening