Ørsted og Esvagt vil bygge endnu et metanol-drevet SOV
De to danske virksomheder har i forvejen samarbejdet om bygningen af et metanoldrevet Service and Operation Vessel (SOV), men er nu på vej med endnu et. Det skal efter planen være klar til drift i 2026, mens det første skal være klar næste år.
Begge fartøjer skal efter planen opereres fra Storbritannien og servicere havvindmølle parker i Nordsøen.
Det nye fartøj vil som det første blive udstyret med dual-fuel motorer, der kan sejle på grøn metanol og dermed føre til en reduktion af udledningen af CO2 på 4.500 tons årligt.
“Som verdensleder på havvind fortsætter Ørsted med at kigge efter de bedste alternativer til fossile brændstoffer. E-metanol er et stærkt match for vores SOV´ere, og vi er meget glade for, at vi sammen med Esvagt, snart kan tage i mod det andet metanol-drevne skib i vores flåde,” udtaler Mark Poter, der er chef for Ørsted´s operationer i Europa, i en pressemeddelelse.
Ørsted regner med selv at kunne levere den grønne metanol fra selskabets metanolfabrik, FlagshipONE, der er under bygning i Sverige.
Det nye fartøj skal bygges på Cemre-værftet i Tyrkiet og vil blive udstyret med de nyeste teknologier. Det godt 90 meter lange SOV vil få plads til 124 personer og tage hensyn til, at medarbejderne ofte befinder sig om bord i flere uger ad gangen.
De vil således få adgang til bl.a. fitness-faciliteter, spillerum og biograf.
En helipad skal sikre hurtig adgang til og fra skibet, ligesom den dynamiske gangbro skal gøre turen fra skibet til havvindmøllen så sikker som muligt for medarbejderne.
-emte