Overhold svovlkrav eller forsvind
FN´s maritime organisation IMO dømmer skibe ude, hvis de ikke overholder de nye krav til udledning af svovl, der træder i kraft 1.1.2020. IMO fastslog også på sit møde i Athen i sidste uge, at svovlkravet vil træde i kraft uden forsinkelse.
Skibsredere kan ligeså godt indstille sig på, at deres skibe skal overholde reglerne om en maksimal udledning af svovl på 0,5 pct. fra 1. januar 2020. Hvis de ikke gør det, har de ingen plads i søfarten, fastslår IMO.
Og Edmund Hughes, der er teknisk chef for marinedivisionen i IMO, slog fast, at den globale reduktion fra de nuværende 3,5 pct. til 0,5 pct. “vil træde i kraft den 1. januar 2020 uden nogen form for forsinkelse”.
Den melding vil hilst velkommen fra flere sider, heriblandt fra Maersk Line.
Det betyder, at skibe enten skal have monteret scrubber-systemer, der kan fjerne svovlen eller benytte olie med et lavere svovlindhold, hvis de da ikke har - eller anskaffer - LNG drevne skibe.
Installationen af scrubber-systemer på et stort containerskib estimeres at koste omkring 10 mio. dollar. Med den nuværende prisforskel på omkring 180 dollar pr. ton mellem tung olie (HFO) og svovlfattig olie kan udgiften til scrubber-systemet tjenes hjem forholdsvis hurtigt.
På et langsomt sejlende 10.000 TEU containerskib, der bruger 150 tons brændstof i døgnet, vil besparelsen ligge på 27.000 dollar/dag, svarende til at investeringen på 10 mio. dollar vil kunne tjenes hjem på godt et år.
Men usikkerheden omkring prisdannelsen gør regnestykket usikkert. Derfor har f.eks. Maersk Line afvist at udstyre sine containerskibe med scrubbere. Rederiet vil i stedet benytte det svovlfattigere brændstof.
Og i sidste uge betegnede Hapag-Lloyd´s topchef Rolf Habben Jansen scrubber-systemerne som værende “meget ineffektive”. Hapag-Lloyd har i forbindelse med fusionen med UASC overtaget 17 ultra-store containerskibe, der er forberedt for LNG-drift.
Kilde: The Loadstar