Problemer tærer værdien af Maersk-brandet
Det har været småt med de gode nyheder fra Maersk i det seneste år og det tærer på selskabets brand værdi, viser en ny undersøgelse. Maersk er dog ikke det eneste danske selskab, der mister værdi på top-ti listen. Men et andet danske logistikselskab har fremgang.
Den gode nyhed for Maersk er, at selskabet beholder sin fjerdeplads på listen over de ti mest værdifulde danske brands. Den dårlige nyhed er, at værdien er reduceret med 12 pct. til 19,7 mia. kr. i 2018, ifølge Brand Finance, der har gennemført undersøgelsen.
Nedgangen kommer i et år, hvor Maersk er travlt optaget af den krævende omstilling fra et konglomerat til et rendyrket transport og logisikselskab med frasalg af energirelaterede virksomheder og problemer med indtjeningen i hovedforretningen, Maersk Line.
Men også top-tre på listen, Lego, Arla og Danske Bank må se brandværdien falde.
Lyspunkter på listen er DSV, der kan notere en stigning i brandværdien på 6 pct. og et trin op ad stigen til en 8. plads i et år, der igen har budt på fremgang i den danske logistikgigant. Også Vestas kan notere en fremgang, mens Novo Nordisk er dumpet ned på en 10. plads på listen efter et tab på 13 pct. på brandværdien.
“Selv om de opererer i forskellige sektorer, er alle de fem største danske brands tilfældigvis samtidig udsat for betydelige markedsudfordringer. At justere sig til udfordrende forhold kan slide på et brands værdi og styrke på den korte bane,« lyder det ifølge Finans fra David Haig, topchef i Brand Finance.
Kilde: Finans