Rederi med til at redde Lillebæltsbroen
Den 80 år gamle Lillebæltsbro var sidste år tættere på et kollaps end mange er klar over. Redningen af broen blev lagt i hænderne på entreprenørkoncernen Per Aarsleff A/S, der straks kontaktede specialrederiet Peter Madsen Rederi i Skanderborg.
Specialrederiet Peter Madsen har erfaringer fra lignende projekter, hvorfor rederiet var nærmest prækvalificeret til opgaven.
Medarbejdere og skibe blev dirigeret til Middelfart. I maj sidste år ankom de første af 225.000 tons skærver på mellem 1 og 6 kilo og sprængsten på mellem 1 og 2 tons fra Norge til Middelfart Erhvervshavn under Associated Danish Ports. Specialrederiet kunne herefter gå i gang med at lave en egentlig bundforstærkning.
Arbejdet - et sandt kunstværk, der ville få meget andet til at blegne - sluttede endeligt i februar i år. Ifølge Banedanmark er Lillebæltsbroens stabilitet nu sikret langt ud i fremtiden, fortæller ingeniør og CEO i Peter Madsen Rederi, Vibeke Liv Madsen.
Hverken strømforhold eller andet i bæltet kan få kunstværket til at flytte sig og dermed destabiliserer broen.
Læs hele historien om hvordan Peter Madsen Rederi løste opgaven i den nye udgave af magasinet Maritime Danmark ved at klikke på magasinforsiden herunder.