Rederier støtter EU-afvisning af skrot-licens
EU har efter et længere udredningsarbejde besluttet at afvise indførelsen af en såkaldt skrot-licens. Licensen skulle følge skibet i hele dets levetid og sikre, at det bliver ophugget på et EU-godkendt værft. Men nu vil EU vente og se, hvordan EU´s egen ophugningsforordning virker.
Og det er Danske Rederier godt tilfredse med. De frygter, at en finansiel mekanisme kunne komme til at virke konkurrenceforvridende.
En ophugningslicens vil betyde, at ethvert skib uanset flag er forpligtet til at købe en licens, hvis det vil anløbe i en europæisk havn. For at få licensen skal rederiet indbetale et beløb, som følger skibet i hele dets levetid. Beløbet knyttes til skibet, og beløbet udbetales kun, hvis ophugningen sker på et EU-godkendt værft. Hvis ikke det sker, mister skibsejeren det indbetalte beløb.
Danske Rederier er bekymret for en modreaktion fra tredjelande, da også skibe, der ikke har et europæisk flag rammes, så snart de anløber en havn i EU. Der skete eksempelvis, da EU forsøgte at inkludere international luftfart ind i EU’s kvotehandelssystem.
”Vi kan kun se for os, at tredjelandes rederier – med opbakning fra deres flagnationer - vil nægte at oprette og indbetale til en ophugningslicens. Det vil være stærkt konkurrenceforvridende for danske rederier, der har en tredjedel af alle sine anløb i europæiske havne,” siger Casper Andersen, der er EU-chef i Danske Rederier.
I rapporten anerkender Kommissionen, at licensen har fordele sammenlignet med de andre beskrevne finansieringsmodeller med åbenlyse ulemper. Kommissionen konkluderer dog samtidig, at der er behov for yderligere afklaring af, hvordan modellens vil virke. Og denne vent-og-se holdning støtte af Danske Rederier.
Kilde: Danske Rederier