Rederiernes valutaindsejling på 140 mia.
De danske rederiers valutaindsejling dykkede sidste år til 140 milliarder kroner, 50 milliarder kroner under rekordindsejlingen på 190 milliarder kroner i 2008. Og der kan gå mange år inden rederiernes omsætning kommer op på rekordniveau igen.
"Der var tale om et meget voldsomt fald i valutaindsejlingen i fjor. På et tidspunkt vurderede vi endda, at året ville ende på 130 milliarder kroner, men i kraft af udviklingen i andet halvår gik det altså lidt bedre, så vi trods alt nåede 140 milliarder kroner", siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, til dagbladet Børsen.
Men Rederiforeningen har ikke mistet optimismen af den grund.
"Vi vurderer, at danske rederier ikke har tabt markedsandele, og det er da i hvert fald positivt. Fremadrettet er vi også lidt optimistiske. Vi føler, at rederierne er kommet gennem krisen. Det er da også kun en håndfuld af de omkring 100 danske rederier, som er stået af undervejs, og det er nogle af de mindre, som var ramt af strukturelle forhold og stod over for bl.a. generationsskifter", siger Jan Fritz Hansen til avisen.
"De største af de danske rederier er over 100 år gamle, og de har prøvet kriser før - om end ikke helt så voldsomme. Men generelt er vi godt positionerede. Vi ser også blandt rederierne en appetit på at købe op blandt andre rederier, mens priserne er i bund. Det er positivt, fordi rederierne så står bedre rustede, når krisen er ovre".
Jan Fritz Hansen understreger, at det kraftige fald i valutaindsejlingen hænger sammen med de danske rederiers forretningsmodel, hvor rederierne indchartrer skibe i et antal, der er mange gange større end deres egen flåde.
"Rederierne er således meget fleksible og kan nemmere og meget hurtigere end mange andre tilpasse kapaciteten. Man kan sige, at sorteper sendes tilbage til de udenlandske redere, mens det begrænser tabene hos de danske", siger Jan Fritz Hansen til dagbladet Børsen.
Kilde: Dagbladet Børsen