Rederne afviser indblanding i Grønland
Danmarks Rederiforenings vicedirektør Jan Fritz Hansen citeres i medier for uenighed i forslaget om DONG 2 ud fra ønsket om fri konkurrence i stedet for protektionisme. Rederiforeningen præciserer, at udtalelserne ikke gælder muligheden for et DONG 2, men udelukkende drejer sig om dansk søfart.
”Vi blander os ikke i muligheden for at skabe et statsligt dansk selskab til råstofudvinding på Grønland. Det er ikke vores bord. Men som erhverv arbejder vi for et frit og liberalt marked for dansk søfart”, siger Jan Fritz Hansen.
Noget af det, der optager Danmarks Rederiforening i forhold til Arktis og Grønland, er at etablere international regulering for sejlads i Arktis, en såkaldt polarkode. Det arbejdes der på i FN’s søfartsorganisation, IMO. Rederiforeningen ønsker højst mulige standarder for kvalitet og bæredygtighed.
”Det er et sårbart eventyr, som vi mener man bør have høje adgangskrav til. Samtidig ønsker vi høje standarder for sikkerhed og beredskab,” siger Jan Fritz Hansen.
Han mener, at danske rederier og underleverandører til branchen vil have fordele i forhold til et potentielt råstofeventyr i Grønland.
”Vi kender til de særlige krav for at sejle i polarfarvande. Vi har erfaringen med at færdes under de ekstreme forhold og med at producere udstyr, der kan klare forholdene på de kanter. Men det er afgørende, at vi får lavet rammerne i tæt samarbejde med de grønlandske beslutningstagere,” siger han.
Flere medier har de seneste dage beskrevet muligheden for at danne et dansk-grønlandsk mineselskab, et såkaldt DONG 2, til råstofudvinding i den grønlandske undergrund, hvilket et flertal i Folketinget har udtrykt ønske om.
Kilde: Danmarks Rederiforening