Regel koster værftsomsætning på 750 mio.
Danske værfter og leverandører har mistet en omsætning på anslået 750 mio. kr. på grund af statens særregel om, at et værft udelukkes fra at byde, hvis det ikke har bygget et lignende skib inden for ti år. Det anslår Danske Maritime.
De mistede ordrer anslås at koste samfundet 300 mio. kr. i form af tabte skatteindtægter og arbejde svarende til 700-1000 mandeår.
“Den her sag stinker langt væk af bureaukrati, juristeri og ansvarsfraskrivelse snarere end et reelt ønske om at få det bedste skib til den bedste pris. Det burde være kompetencerne, det kommer an på, ikke om man har bygget et skib med samme betegnelse,” siger Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime.
I sagen om bygningen af tre nye redningsfartøjer til den jyske vestkyst med en samlet værdi på anslået 140 mio. kr. villle Mathis Værft i Aalborg gerne byde på kontrakten. Men selvom værftet byggede de nuværende redningsfartøjer, får de ikke lov til at være med. De er nemlig fra 2002 og dermed er værftets erfaringer fem år for gamle i forhold til tiårsreglen.
”Igen er det kravet om at have bygget tilsvarende skibe inden for de sidste ti år, der får flere danske værfter til slet ikke at byde. Med omkostninger på op mod 100.000 kroner for blot at afgive et tilbud, er det desværre forståeligt, at et forholdsvis lille værft slet ikke giver sig i kast med udbuddet, når de møder barrierer som den, der var stillet op, og derfor mener sig dømt ude på forhånd,” siger Jenny N. Brat.
Staten indførte den nye udbudspraksis for få år siden og virkningerne slår for alvor igennem nu. I 2017 er alle på nær en af statens nybygninger gået til udlandet. Se faktaboksen herunder.
Kilde: Danske Maritime