Rekord-smadrende skibe måske LNG-drevne
Verdens tredie største containerrederi, franske CMA CGM har underskrevet et letter-of-intent med to kinesiske værfter om bygning af op til ni 22.000 TEU store containerskibe, der enten bliver bygget forberedt for LNG-drift eller klar til at benytte både LNG og olie.
Sydkoreanske værfter har været i hård kamp deres kinesiske konkurrenter om ordren til en værdi på op mod 1,5 mia. dollar for verdens største skibe og det laveste pristilbud var ifølge TradeWinds årsagen til, at de kinesiske værfter snupper ordren for næsten af sydkoreanerne.
CMA CGM forventes i starten af næsten måned at afgøre, om de vil bygge såkaldte “LNG-ready” skibe til en pris på ca. 140 mio. dollar pr. styk eller gå for dobbeltløsningen, hvor skibet fra starten kan benytte LNG eller olie, til en pris på 160 mio. dollar stykket.
Afgørelsen ventes med spænding i branchen, da et valg til fordel for LNG-drift vil smitte af på andre rederiers fremtidige valg af af brændstof til deres nybygninger.
CMA CGMs endelig valg vil blandt andet afhænge af, om rederiet kan være sikker på, at der er de kan få leveret de nødvendige mængder af LNG-bunker til en pris, der er på niveau eller gerne billigere end alternativet med konventionel bunkerolie og scrubber-løsninger.
Containerskibene skal efter planen leveres fra
slutningen af 2019 og ind i 2020, hvor de vil blive verdens største.
Drewry vurderede for nylig, at rekordordren vil være CMA CGMs forsøg på at indhente sine konkurrenter på toppen af listen over verdens største containerrederier.
“Fra CMA CGM´s synspunkt står rederiet overfor et fald på rangstigen over de største containerrederier efter fusionen mellem Cosco og OOCL, samtidig med at rederiet mangler top-klasse skibe i forhold til sine nærmeste konkurrenter,” sagde Drewry.
CMA CGM´s største skibe er i dag i 17.800 TEU-klassen, hvor det selv ejer tre og har tre chartrede skibe. Overfor det står Maersk Line, der i dag råder over 31 egne skibe med en kapacitet på mere end 18.000 TEU.
Kilde: TradeWinds