Scandlines bygger to nye færger
Scandlines bygger nu to nye færger til Gedser-Rostock overfarten. De to færger, der sammen med nye havnefaciliteter koster 1,7 milliarder kroner, vil være klar til at blive sat ind i forsommeren 2012. De nye færger vil fordoble den nuværende kapacitet på ruten.
"Vi ser store muligheder i at styrke aksen mellem København og Berlin - den direkte forbindelse til Øst- og Centraleuropa, som giver store kundefordele med hensyn til rejsetid og brændstoføkonomi. Vi vil derfor gøre vores yderste for at udvikle Gedser-Rostock ruten som en sand trafikmaskine. inden Femern-broen står færdig. Det er med stor fornøjelse, at vi i Scandlines - for første gang siden 1997 - indsætter nybygninger på en af vores ruter", siger direktør John Steen Mikkelsen, Scandlines.
De to nye færger får plads til 460 personbiler eller 90 lastbiler hver, hvilket er en fordobling af den nuværende kapacitet. Samtidig bliver der plads til 1.500 passagerer mod 1.000 passagerer på de nuværende færger. De to nye færger samt udvidelse af havnefaciliteterne udgør en investering på i alt 1,7 milliarder kroner.
"Landgang og ombordstigning skal højst vare 15 minutter, selvom kapaciteten fordobles. Det indgår derfor i planerne at bygge nye anløbsbroer med ramper i Rostock og Gedser", siger John Steen Mikkelsen.
De to færger erstatter Kronprins Frederik og Prins Joachim, der blev bygget i 1980. Færgerne bygges i de maksimale mål, som Gedser kan anløbes med. Færgerne designes, så skroget nøje tilpasses overfarten og bundforhold i havne, render og på det åbne hav.
Olieforbruget og udledningerne vil blive reduceret mest muligt, hvilket er et klart plus for både økonomien og miljøet. Fartøjets motorer kan omstilles til at bruge flydende naturgas som drivmiddel.
De to færger vil blive bygget på Volkswerft Stralsund.
Kilde: Scandlines