Scandlines fastholder omsætning og overskud
2023 blev et år på det jævne for Scandlines, der efter flere år med betydelig vækst oplevede et fald i fragtvolumen på 7 procent, mens biltrafikken gik 3 procent frem og antallet af passagerer steg med 5 procent.
Omsætningen fra de to ruter mellem Danmark og Tyskland steg en anelse fra 363 mio. euro i 2022 til 369 mio. euro i 2023. Tilbage på bundlinjen stod 119 millioner euro mod 123 millioner i 2022.
“2023 var et travlt år for vores kollegaer, der tog godt imod den fortsatte stigning i antallet af passagerer, lancerede nye kommercielle koncepter og skabte god fremdrift på rejsen mod Scandlines’ zero direct emissions-vision”, siger Michael Guldmann Petersen, CEO i Scandlines.
”Vi fortsætter med at investere i vores medarbejdere, flåden og faciliteterne for at styrke vores konkurrenceevne og tilbuddet til kunderne, mens vi skaber bæredygtig vækst. Vores investeringer i den topmoderne zero direct emissions-fragtfærge E/F Futura samt forbedrede og automatiserede havneløsninger vil placere Scandlines allerforrest inden for færgedrift og automatiseret havnedrift fremover”, siger CEO Michael Guldmann Petersen.
Scandlines fortsatte også med at investere i den eksisterende flåde med henblik på at skabe en mere bæredygtig forretning. I 2023 omfattede investeringerne blandt andet installation af nye centerpropeller på hybridfærgerne Berlin og Copenhagen – og i perioden fra 2013 til 2024 forventer Scandlines stadig at foretage samlede investeringer i niveauet EUR 400 mio. relateret til zero direct emissions-visionen. Indsatsen for at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri (i scope 1 og 2) i 2030 fortsætter planmæssigt og udgør en milepæl på vejen mod at opnå ambitionen om emissionsfri drift for hele Scandlines’ forretning i 2040.
”I de kommende år vil vi fortsætte indsatsen for at skabe vækst i vores forretning og forbedre vores konkurrenceevne og tilbuddet til kunderne gennem fortsatte investeringer i medarbejdere, flåde og faciliteter, så vi også er relevante efter den planlagte åbning af den faste Femern-forbindelse,” siger Michael Guldmann Petersen.
Ledelsen forventer moderat vækst i omsætning og indtjening i 2024 betinget af, at den makroøkonomiske udvikling forløber positivt i 2024 som ventet.
Den 1. maj meddelte Scandlines, at Eric Gregoire og Mikael Koch Jensen ansættes som henholdsvis CEO og CFO. De vil udgøre koncernledelsen sammen med Michael Guldmann Petersen, der fortsætter i sin hidtidige stilling som COO.
-mauh