Single Window letter ikke administrationen
Danmark og de øvrige EU-lande lancerer i denne tid de såkaldte Single Windows, som er en fremtidig platform for kommunikation med myndighederne i forbindelse med et skibs ankomst og afgang til en havn. Men den nye Single Window-platform giver næppe mindre administration, sådan som det ellers er meningen, mener Danmarks Rederiforening.
”Efter vedtagelsen af direktivteksten tilbage i 2010 var der store forventninger til, at der nu endelig kunne komme et gennembrud i kampen mod de administrative byrder, der svækker søtransportens konkurrenceevne sammenlignet med andre transportformer. Desværre har vi i den videre proces kunnet se, at der ikke har været den fornødne opbakning blandt EU-medlemslandene til at etablere den for erhvervet ønskede løsning, der kunne sikre de fornødne lettelser. Det er rigtig ærgerlig, navnlig når det nu er det man fra politisk hold kæmper for i både IMO og EU”, siger Peter Olsen, transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening.
Hvert land udvikler sin egen løsning, og i nogle lande er det endda den enkelte havn, der står for udformningen. Derfor tegner der sig nu et billede af et EU-initiativ, der reelt er en myriade af forskellige løsninger. I forhold til situationen i dag, hvor IMO FAL-konventionen sætter rammerne for, hvilke oplysninger, der kan kræves af skibet, og hvor formularerne sigter mod harmonisering, er spørgsmålet reelt, hvad der bliver lettere i det fremtidige system.
Tværtimod er det fortsat planen at lukke det nuværende indberetningssystem for farligt gods uden, at et tilsvarende xml-system er på plads inden for rammerne af Single Window. Det er reelt en betydelig byrde, der påføres de rederier med store godsmængder, der i dag er afhængige af en ”system til system-løsning”, mener Danmarks Rederiforening.
Single Window træder i kraft 1. juni.
Kilde: Danmarks Rederiforening