Skov: Hård vinter god for forretningen
En hård vinter på den nordlige halvkugle er en af årsagerne til, at de lykkedes Torm at indfri forventningerne om et 0-resultat, når der ses bort fra nedskrivningen i datterselskabet FR8. Tørlastskibene er godt dækket ind i 2010, mens tankafdækningen er lavere end sidste år.
"Dækningen på tank er mindre, end den vi havde ved indgangen til 2009, men det skyldes jo, at da markedet jo faldt relativt kraftigt i 2009, var mulighederne for at dække af fremadrettet på så lave niveauer, at vi ikke følte, at det var det vi skulle gøre. Det har så vist sig at være rigtigt, fordi tingene har forbedret sig om ikke meget så i hvert fald marginalt", siger den afgående CEO Mikael Skov til RB-Børsen.
Til gengæld er tørlastdækningen højere end sidste år.
"På vores tørlastdel er vi nu tilbage på den dækning, som vi ønsker ved indgangen af året. Vi har altid ønsket at have en høj dækning i tørlast, vi var igennem en periode i begyndelsen af 2009, hvor vi ikke havde det, men nu er vi tilbage på sporet igen. Vi er godt tilfredse med dækningen og mener også, at det er den rigtige strategi fremadrettet", siger Mikael Skov, der i dag forlader stillingen som CEO og samtidig har sidste arbejdsdag i rederiet.
På rederiets vegne er Skov er glad for den hårde vinter i år.
"Den hårde vinter har helt klart været positiv for markedet og gjort, at vi her i starten af 2010 har set en tilfredsstillende indtjening på vores skibe. Det vil sige, at efterspørgslen på fyringsolie er steget. Det har også været positivt for vores isklasseskibe. Vi har jo haft masser af is i Østersøen og også i de danske farvande. I Rusland har vi også ligget og sejlet tæt. De skibe har sejlet mellem 3000 - 5000 dollar mere ind, end det vi kalder en normal bådtype, der ikke har mulighed for at sejle i is", siger Mikael Skov til RB-Børsen.
Kilde: nordnet.se