Tankskibs-ejere sukker efter ny aftale
Tankskibs-ejere havde set frem til enighed om en højere produktion, da OPEC+ landene drøftede emnet på et møde mandag. Men den kom ikke og i stedet steg olieprisen til det højeste niveau siden 2018. Det smitter af på bunkerpriserne, men holder efterspørgslen på olietransporter nede.
Det var De Forenede Arabiske Emirater (UAE), der blokerede for en ny aftale. Landet ønsker nemlig at få en større andel af de aftalte produktionskvoter, men det ville Saudi Arabien ikke være med til. Landet frygter, at flere vil følge eksemplet, hvis der gives efter for UAE.
“De fleste synes at fortolke manglen på en aftale der hen, at olieproduktionen fra de 23 medlemmer af OPEC+ vil blive uændret gående ind i august, hvilket vil forlænge smerten for tankskibsejere,” siger Richard Matthews fra Gibson Shipbrokers til TradeWinds.
Mens bunkerpriserne vil stige i takt med de højere priser på råolie, vil fraværet af en øget produktion fra OPEC+ betyde færre tanksskibstransporter end forventet.
“Det er gode nyheder for olieprisen, men dårlige nyheder for tanker-markedet. I tror shipping-markederne i det mindste ventede på et positivt tegn. Lige nu vil det simpelthen ikke være tilfældet, hvis udbuddet forbliver begrænset,” siger Arthur Richier, der er analytiker hos Vortexa.
På bordet ved under mødet i OPEC+ kredsen var et forslag om at hæve produktionen med 400.000 tønder om dagen i månederne august til december og forlænge deres fællesaftale om produktionens størrelse frem til april 2022. Men det blev altså stoppet af UAE.
Richard Matthews tror imidlertid, at de fleste lande i gruppen er ivrige efter at nå et kompromis, selvom det måtte tage nogle ekstra dage at nå.
Kilde: TradeWinds.