Nyt projekt skal bane vejen for ammoniak

CO2-neutrale brændstoffer er et presserende behov i den maritime sektor. Derfor har Innovationsfonden netop investeret knap 17 millioner kroner i et projekt, som vil levere en markedsklar løsning, der understøtter brugen af grøn ammoniak som skibsbrændstof.

Foto: Teknologisk Institut

”Grøn ammoniak produceres ud fra vand, luft og vedvarende energi. Det har et kæmpe potentiale som CO2-frit skibsbrændstof, men kræver udvikling af nye teknologier, før det kan bruges på skibe, da ammoniaks dårlige egenskaber som motorbrændstof begrænser udbredelsen i dag”, siger Christoffer M. Pedersen, sektionsleder hos Teknologisk Institut.

For at øge ammoniaks forbrændingsevne vil projektet udvikle og demonstrere en løsning, hvor ammoniakken blandes med brint.

”Flammehastigheden for ammoniak er meget langsom. Det er okay hvis du har en totaktsmotor, men de fleste skibe har en firetaktsmotor der kører med flere omdrejninger - og der går forbrændingen simpelthen for langsomt”, siger Christoffer M. Pedersen til Maritime Danmark.

”Det der sker ved tilsætning af brint er, at flammen går meget hurtigere. Har du den rigtige blanding, kan du opnå en flammehastighed der passer til alle slags motorer”.

Løsningen kan øge efterspørgslen på ammoniak som fossilfrit brændstof. Særligt fordi teknologien gør det muligt at operere både totakts-hovedmotorer, firetakts-hjælpemotorer og marine kedler på ammoniak.

Alfa Laval og Danmarks Tekniske Universitet er med i projektet.

”Vi ser en tiltagende interesse for anvendelse af ammoniak som CO2-frit brændstof til skibstransporten, og her kan vi gennem udvikling af ny teknologi i form af ammoniak crackere øge ammoniaks forbrændingsevne” siger Debasish Chakraborty, Principal Scientist hos Alfa Laval.

”Projektet giver os mulighed for at udvikle og teste ammoniak-crackere i en større skala og derved anvende teknologien i Alfa Laval udstyr og bidrage til yderligere reducering af CO2-udledning i den maritime industri”,

DTU bidrager med forskere inden for både forbrændingskemi og katalysatorer.

”På DTU har vi tidligere erfaring med lignede processer i forbindelse med fremstilling af ren brint til brændselsceller, så processen er ikke helt ny for os. Vi ser med stor glæde frem til et yderst interessant samarbejde omkring at finde og implementere nye katalysatorer til crackning af ammoniak, der kan bruges i den maritime sektor, med de særlige krav der stilles her”, siger Ib Chorkendorff, professor hos DTU.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: På bæredygtig kurs

Den globale skibsfart har taget hul på en omstillingsproces, der i løbet af de næste 30 år skal gøre branchen klimaneutral. Danske rederier er med helt i front, og den hjemlige maritime industri er klar med nye, innovative grønne løsninger. Men alle får travlt, hvis de ambitiøse mål skal indfries.

Relateret indhold

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkering Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Værftsejer i infight med minister

09.11.2024Maritimedanmark.dk

Fyn vil gerne bygge danske krigsskibe

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny accelerator for danske maritime SMV’er

01.11.2024Maritimedanmark.dk

Den enes død, den andens brød

31.10.2024Maritimedanmark.dk

Stort erstatningskrav mod M.A.R.S.

30.10.2024Maritimedanmark.dk

Svanehøj ansætter ny direktør

Jobmarked

Se alle

Svendborg Søfartsskole

Underviser søges

Vi søger en underviser med start primo januar 2025. Svendborg Søfartsskole er en kostskole med ca. 150 elever. Skolen udbyder de indledende og afsluttende emner af skibsassistentuddannelsen på 2 årlige kurser á 20 ugers varighed og den 3-årige HF-Søfartsuddannelse.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

21.11.2024

Alvina Shipping A/S

Head of Ship Management

Do you want to be a valued part of an exciting new company and drive and continuously improve the activities concerning efficient, safe and reliable operation for the vessels in the Oslo-Copenhagen route?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Performance Manager

Join our dynamic Performance Team as a Revenue Manager for the Copenhagen-Oslo route. You will be part of a forward-thinking team, dedicated to optimizing through work with the intersection of data analysis, market strategy, and customer experience, constantly striving to maximize revenue, profit and improve operations.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

11.12.2024

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark