To nybyggede CTVer ankommet til Esbjerg
Efter en sejlads den halve klode rundt er to nybyggede CTVer, kontraheret af rederiet MHO-Co - som er specialiseret i service og crewtransport i offshore vind-branchen, ankommet til hjemhavnen Esbjerg for første gang.
MHO Asgard og MHO Apollos hybride fremdrivningspakke er indrettet, så de på et senere tidspunkt kan tilpasses kommende miljøvenlige strømproducerende metoder - for eksempel hydrogen fuel cells eller andre teknologier.
I udviklingen og designet af de to nye skibe har MHO-Co samarbejdet med Incat Crowther, der har ekspertviden om katamaraner. Kombineret med MHO-Cos indsigt og erfaring med crew transfer vessels, er resultatet to topmoderne fartøjer.
Som de første CTV'er bliver det bl.a. muligt at installere en Z-bridge på frontdækket. Et adgangssystem med teleskopboom der kompenserer for skibets bevægelser, hvilket giver en sikker overgang fra skibsdæk til havvindmølle for op til seks personer og last. Det betyder ingen klatring op ad møllen, øget arbejdsevne og reduceret tidsforbrug.
MHO-Co blev grundlagt i Esbjerg i 2015 af Mik Henriksen, der har mange års erfaring med katamaraner og CTV'er. Rederiet råder over en række fartøjer bland andet tvillingeskibene MHO Gurli og MHO Esbjerg, der med deres 39 meter er verdens største crew transfer vessels.
De nye katamaraner bliver sat i drift på Ørsteds Hornsea Project 2.
FAKTA
· Designet af Mik Henriksen, MHO-Co · 35 meter lang katamaran · 110 m2 fordæk og 15 m2 agterdæk · Udstyret med Danfoss' Editron PM-elmotorer · Plads til 24 passagerer · Indrettet med stort loungeområde og otte kahytter · Bygget af Afai Southern Shipyard (Panyu Guangzhou) Ltd., i Guangzhou, Kina