Tre forskellige ting gik galt ved påsejling

Det var tre forskellige faktorer, der var årsagen til Prinsesse Isabella´s påsejling af den nye Samsø-hurtigfærge Lilleøre den 16. april, fremgår det af en pressemeddelelse fra Samsø Rederi. Færgen fik kun mindre skader og kan genindsættes hurtigere end frygtet allerede 4. maj.

Hurtigfærgen Lilleøre fik kun mindre skader ved påsejlingen og er blevet lynrepareret. Foto: Samsø Rederi..

Samsø Rederi udviser en i forhold til andre rederier hurtig og ærlig åbenhed omkring den påsejling, der udsætter Lilleøre´s første rutesejlads med en god uges tid. Åbenheden bliver hilst velkommen med mange positive kommentarer på rederiets Facebook-side.

I en pressemeddelelse forklarer rederiet, at årsagerne til påsejlingen kan koges ned til tre forskellige faktorer.

1. Den klart primære årsag var at færgen var ude af kurs, og derved havde en for vestlig kurs ind til Sælvig. Søfartsstyrelsen anfører det samme i deres rapport om sagen.

2. Færgen sejlede for hurtigt i forhold til situationen. Hvis færgens kurs ind til havnen havde været korrekt, så ville det sandsynligvis ikke have haft betydning, da der ville have været en længere distance til at stoppe i.

3. Færgens motorer var ikke omstillet fra gas til diesel inden ankomst. Motorerne kan sejle både på naturgas og diesel og der kobles over på diesel ved ankomst til en havn. Dette sker via en knap på broen af navigatørerne og det er udført på ganske få sekunder. Motorerne accelererer derved hurtigere på diesel end på gas, og giver dermed hurtigere effekt ned til propellerne.

Da der samtidig ikke er konstateret nogen fejl med manøvreringssystemet på færgen Prinsesse Isabella eller brud på disciplinen på kommandobroen, ligesom en alkotest af kaptajnen viste 0,0 promille, er konklusionen fra rederiet klar:

“Det er menneskelige faktorer der medførte påsejlingen fredag d. 16. april, og det stemmer overens med kaptajnens egen rapport. Det er sådanne fejl, man som kaptajn ikke må lave, men man som menneske desværre kan komme til at lave,” skriver Samsø Rederis direktør, Carsten Kruse i pressemeddelelsen.

“Samsø Rederi vil selvfølgelig bruge denne hændelse i forbindelse med det fremtidige sikkerhedsarbejde. Vi vil i endnu højere grad have fokus på at efteruddanne vores kaptajner,” hedder det videre.

Færgen er blevet lynrepareret for de overfladiske skader på aluminiumsskroget på Orskov Yard. Der skete ikke skader på de mekaniske eller elektriske systemer, ligesom ingen kom til skade ved uheldet.

Kilde: Samsø Rederi.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

27.12.2024Maritimedanmark.dk

Skærper bevogtning af undersøiske kabler

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark