Tyskland genovervejer kinesisk investering
Den tyske regering genoverveje sin beslutning om at tillade det statsejede kinesiske selskab Cosco at købe sig ind i Hamburger Hafen und Logistik´s (HHLA) containerterminal i Hamborg havn. Den er nemlig siden blevet kategoriseret som kritiske infrastruktur.
HHLAS´s Tollerort-terminal i havnen i Hamborg. Arkivfoto..
“Eftersom omstændighederne er forandret, kigger vi på konsekvenserne,” sagde en talsmand for det tyske økonomiministerium til journalister i den forgangne uge.
Cosco havde oprindelig planer om at købe en 35 pct. andel i containerterminalen, der er placeret i Tolllerort i Hamborg, men det skabte stor politisk modstand og uenighed i den tyske koalitionsregering.
Kompromiset blev tilladelsen til at sælge en mindre andel på 24,9 pct. til det ekspansive kinesiske stats-foretagende, der dermed ikke ville få nogle eksklusive rettigheder til terminalen eller adgang til strategisk know-how.
Men siden har Tysklands føderale myndigheder for informations-sikkerhed så kategoriseret den HHLA-ejede terminal som kritisk infrastruktur - og dermed er det langt fra givet, at Cosco får lov at købe sin ind i terminalen.
Lars Jensen, der ejer Vespucci Maritime, forudser, at kinesiske selskaber i stigende grad vil blive sat under lup, inden de eventuelt får lov at investere i havneinfrastruktur i Europa eller USA og at dette vil blive gengældt af Kina.
“Det kan på den anden side give nye muligheder for selskaber, der hverken har tilknytning til Europa, USA eller Kina, som f.eks PSA, DP World eller ICTSI,” skriver Lars Jensen på sin Linkedin-profil.
-emte