Usædvanligt skib besøger Østersøen
For første gang har et af de mest usædvanlige skibe under tysk flag været på besøg i Østersøen. Det drejer sig om vindmølle transportskibet E-Ship 1, der tilhører den tyske vindmølleproducent Enercon
Det der adskiller skibet mest fra almindelige skibe, er de fire 27 meter høje rotorer, der har en diameter på hver 4 meter. Rotorerne skaber den såkaldte Magnus effekt, opkaldt efter den tyske fysiker Heinrich Magnus der opfandt rotorerne allerede i 1852.
Læs mere om Magnus effekten HER
Rotorerne giver angiveligt skibet en energibesparelse på mellem 30 og 40 procent ved en fart på 16 knob.
Skibets hovedmotor er en Mitsubishi marine diesel.
Det 12.800 DWT store og 130 meter lange skib er bygget på Lindenau Schiffswerft i Kiel, men blev i ufærdig tilstand bugseret til Emden i 2009, efter at værftet i Kiel gik i betalingsstandsning. E-Ship 1blev leveret til Enercon sidste år.
E-Ship-1 kom til Østersøen via Kielerkanalen for at lodse vindmølledele i Klaipeda.
Kilde: Enercon
Technical data of E-Ship 1:
Length: 130 metres Width: 22.5 metres Draught: 6-9 metres Tonnage: 10.500 tdw / 9.700 tdw Speed: 17.5 knots Engine power: 2 x 3,500 kW 3 holds below deck, capacity: 20.580 m³ Ice class E3