Verdens stærkeste LNG-motor klar til CMA CGM
Den største og stærkeste LNG-drevne skibsmotor, der nogensinde er bygget, er nu godkendt til brug om bord på det første af ni LNG-drevne containerskibe på 23.000 teu, som franske CMA CGM har bestilt. Skibet, der navngives Jacques Saadé skal leveres senere i år.
Den enorme motor er den stærkeste to-takts dual-fuel, der nogensinde er bygget og leverer 63.840 kW.
Motoren er udviklet af WinGD og modtog for nylig sin typegodkendelse fra Bureau Veritas efter omfattende test under både diesel og gas drift.
Brugen af LNG som brændstof reducerer udledningen af svovloxider og partikler med 99 pct. og NOx med op til 85 pct. i forhold til konventionelt brændstof, mens CO2 udledningen reduceres med mere end 20 pct. oplyser WinGD.
CMA CGM er det første store containerrederi, der har satset så voldsomt på LNG som brændstof i de allerstørste skibe.
Ordren på de ni skibe blev afgivet i 2017 til det kinesiske værft CSSC. Skibene er 400 meter lange og får en kapacitet på 23.000 teu.
CMA CGM Jacques Saadé, der er opkaldt efter grundlæggeren af rederiet, skal nu igennem en lang række test, inden det skal leveres til det franske rederi senere i år.