Voldsom stigning i ordrer på containerskibe
For blot seks måneder siden var der sat containerskibe i ordre svarende til 8,8 pct. af den samlede tonnage. Men siden er bestillingerne væltet ind på de største værfter og nu nærmer tallet sig 15 pct., oplyser Alphaliner.
Ifølge Alphaliner er det IMO´s 2050 deadline for nedbringelse af CO2, der har sat skub i bestillingerne, fordi ejerne dermed kan nå at udnytte nybygningerne inden reduktionsmålet skal være nået.
Indtil efteråret var forholdet mellem bestilt tonnage og den samlede flådestørrelse ellers faldet fra 30 pct. i 2010 til det lave niveau på 8,8 pct.
Med i billedet hører også den lave rente og den stærke konkurrence mellem værfterne. Lige nu er der bestilt nye skibe svarende til 14,2 pct. af den samlede tonnage, men Alphaliner forudser, at tallet om kort tid når over 15 pct.
Det er primært skibe på 12.000 teu, 15.000 teu og de helt store på 24.000 teu, der er blevet bestilt i løbet af det seneste halve år, mens der ikke har været interesse for at bestille skibe i mellemstørrelsen - bortset fra tre bestillinger af skibe på mellem 4.000 teu og 10.000 teu.
Canadas Seaspan er den ejer, der med 31 skibe har bestilt flest, efterfulgt af Japans Shoei Kisen med 16 skibe.
Kinas Yangzijiang-værft har med 25 styk taget de fleste ordre på containerskibe, mens Samsung Heavy kommer ind på 2. pladsen med 19 skibe i bøgerne.
Maersk står som det eneste af de helt store uden bestillinger, og det betyder, at MSC står til at overhale det danske rederi som verdens største containerrederi målt på kapacitet, mens CMA CGM er på vej til at tage 3. pladsen fra kinesiske Cosco.
Evergreen er med det største nybygningsprogram på vej til at overhale både ONE og Hapag-Lloyd og indtage 5. pladsen blandt de største.
Kilde: Splash