Vrag kan fjernes på reders regning

En ny IMO-konvention skal hindre at rederier efterlader havarerede eller strandede skibe. Fra 2015 skal alle skibe forsikres, så de kan fjernes for rederens regning. Danmark er det 10. land, der tiltræder Vragfjernelseskonventionen. Det betyder, at konventionen træder i kraft i april 2015.

”Vragkonventionen og de danske gennemførelsesbestemmelser i søloven gælder ”territoriet” og ikke blot ”sø-territoriet”. Bestemmelserne kan således også anvendes på vrag, der er skyllet i land” siger chefkonsulent i Søfartsstyrelsen, Jan Gabrielsen til Søfartens Ledere.

Der er mange eksempler verden over på, at skibe havarerer eller går på grund og vraget bliver liggende på klipperne eller på stranden, uden nogensinde at bliver fjernet. I andre tilfælde er det endt med, at de lokale myndigheder har måttet betale for fjernelse af vraget.

Den vigtigste nyskabelse med IMO-konventionen er, at den sikrer bedre muligheder for at få dækket udgifterne til fjernelse af vrag for rederens regning. Hermed mindskes risikoen for, at det offentlige skal betale - eller at vraget bliver liggende.

Reglerne betyder, at skibets ejer får ansvar for at fjerne et vrag efter en søulykke. Skibe med en bruttotonnage på 300 og derover skal have et certifikat fra flagstaten, som viser, at der er tegnet en forsikring til dækning af udgifter ved fjernelsen af et vrag.

Konventionens regler er allerede indsat i søloven, under kapitlet: Ansvar for vragfjernelse efter en søulykke og pligt til forsikring, der dækker vragfjernelse. Men ikraftsættelse af de danske regler afventer, at konventionen træder i kraft internationalt.

Danmark har valgt at fastsætte krav til forsikring af skibe, der har en mindre tonnage end 300, da sådanne skibe også forliser i danske farvande.

Ejere af skibe over 20 bt har pligt til at tegne en forsikring, der dækker ansvaret. Hvis skibet er på 300 bt eller derover, skal det endvidere have et certifikat, der attesterer forsikringen for at gå i fart.

Efter sølovens regler er et vrag defineret som: Et sunket eller strandet skib efter søulykke, enhver del af et sunket eller strandet skib, herunder genstande, der er eller har været om bord på skibet, enhver genstand, der er tabt fra et skib til søs, og som er strandet, sunket eller drivende til søs, eller et skib, der er lige ved eller rimeligvis kan forventes at synke eller strande, og hvor effektive forholdsregler ikke allerede er taget for at yde assistance til skibet eller det eventuelle gods, der måtte være i fare.

Der er således kun tale om et vrag efter sølovens regler, hvor der er sket en søulykke (og således f.eks. ikke, hvor et skib blot har ligget for anker og så er gået til bunds pga. manglende vedligeholdelse). Desuden kan andre vrag (f.eks. til gene for fiskeriet) også fjernes for ejerens regning, forklarer Jan Gabrielsen, der tilføjer, at der ikke er nogen nedre grænse for ansvarsreglerne, hverken for erhvervs- eller lystfartøjer.

Kilde: Søfartens Ledere

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen slår til mod skyggeflåde

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Forskere: USA forvrænger trusselsbillede i Arktis

05.02.2025Maritimedanmark.dk

Fayard: Vi servicerer ikke skyggeflåden

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Panama bøjer sig for amerikansk pres

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Kutter i brand ud for Skagen

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Danske tankskibe er havnet i skyggeflåden

03.02.2025Maritimedanmark.dk

Kabelbrud var ikke sabotage

02.02.2025Maritimedanmark.dk

Fejl på Samsø-færge forsinker genindsættelse

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark