Wärtsilä motorer til ny dansk stortrawler
Wärtsilä har indgået kontrakter for levering af skibsdesign og komplet fremdrivningssystem til en stor trawler som værftet Western Baltija Shipbuilding i Litauen skal bygge for det danske rederi Gitte Henning A/S.
"En af vores krav var, at det nye skib ville imødekomme de nye IMO Tier III krav. Med dette nye fartøj lever vi op til fremtidig lovgivning, og det harmonerer med vores politik om at være en bæredygtig virksomhed. Derudover sparer vi brændstof med den samlede fremdriftspakke", siger Henning Kjeldsen, ejer af Gitte Henning A/S.
Skibsdesignkontrakten omfatter alle tegninger, specifikationer og beregninger, som værftet kræver for at bygge skibet. Pakken af fremdrivningsudstyr omfatter en Wärtsilä 9L32 hovedmotor med nyt design, gearkasse, kontrollerbar propeller (CPP), HR propellerdysse, Wärtsilä 8L26 hjælpemotor, samt tilhørende udstyr - herunder NOx katalysator til begge motorer.
Ud over dette skal Wärtsilä levere tilsyn med nybygningsarbejdet for rederen under hele byggeperioden. Overensstemmelse med IMO Tier III
For at sænke udledningen af kvælstofoxider (NOx), er begge motorer udstyret med Wärtsilä's NOx katalysator (NOR). Disse er baseret på Selective Catalytic Reduction (SCR) teknologi, og reducerer NOx-udledningen med 85-95%. Katalysatorerne er i stand til at sænke NOx emissioner til et niveau på 1,5 g/kWh. Dette er i overensstemmelse med kravene i IMO Tier III, som forventes at træde i kraft i 2016.
"Vi er meget glade for, at Gitte Henning A/S har valgt Wärtsilä som leverandør af både skibsdesign og fremdrivningssystem til selskabets nye fiskefartøj. Ved at kombinere vores ekspertiser har vi været i stand til at tilbyde en meget effektiv og miljøvenlig løsning til at opfylde ejerens krav. Dette, i kombination med en kort leveringstid, gjorde det muligt for os at vinde disse kontrakter", siger Johan Hansten, Director Segment Sales, Wärtsilä Finland.
Fiskerfartøjet er planlagt til at blive overdraget til kunden i slutningen af juli 2013. Den nye Gitte Henning vil fiske i danske og EU-farvande. Fartøjet er udstyret til at udføre pelagisk trawlfiskeri, har dobbelt trawl og 13 lastrum, der i alt kan rumme 3200 kubikmeter fisk.
Skibet bliver den største pelagiske trawler i den danske fiskerflåde, og det tredje fartøj med samme navn, som ejes og drives af det danske rederi. Den tidligere "Gitte Henning" blev også designet af Wärtsilä Ship Design, tilbage i 2008.
Fakta boks: Længde: 86,3 m Bredde: 17,6 m Dybde til 1. dæk: 10,2 m Bruttotonnage: 4400 Dybgang: 8,6 m RSW Kapacitet: 3200 m3 Hastighed: 17 knob Mandskab: 14 personer + hospital
Kilde: Wärtsilä