Wärtsilä tester metanol som brændstof
Metanol som brændstof til skibe kan blive til virkelighed, men der er brug for flere erfaringer, inden man når så langt. Derfor er Wärtsilä gået ind i et pilotprojekt med en metanol-installation ombord på færgen Stena Germanica. Pilotprojektet foregår i 2015.
”Vi vælger på Stena Germanica at køre direkte på metanol med en mindre ombygning af hovedmotorerne. Vi skal på værft i januar 2015, og direkte derefter vil en af Germanicas fire motorer køre på metanol”, siger Per Stefensen fra Stena Teknik.
Han suppleres af Wärtsiläs ansvarlige for metanol-projektet: ”Vi installerer yderligere et brændselssystem på motoren med specielle injektorer. Det er et højtrykssystem, som vi har prøvet med 300 bar, og det skal også køre ved 600 bar med en ekstra brændstofpumpe, og så skal vi smøre systemet, det gør vi med motorens almindelige smøreolie”, siger Lennart Haraldsson, som er ansvarlig for udvikling af den metanoldrevne motor hos Wärtsilä.
”Fra Wärtsiläs side ser vi metanolsatsningen som et pilotprojekt. Vi har meget lidt erfaring, kun et par timers kørsel i en testmotor. Vi har brug for pilotinstallationen på Stena Germanica, som kommer i 2015”, siger han.
Den store fordel ved metanol er, at dette brændstof ikke behøver lige så store ombygninger som LNG. Så det koster kun en tredjedel at ombygge et skib til metanol i forhold til, hvad det koster at bygge samme skib om til LNG.
Stena Line, som ejer Stena Germanica, har tidligere luftet nogle planer om at ombygge 25 af rederiets 34 færger til metanoldrift i løbet af de næste par år. Først på listen står Stena Germanica.
Kilde: Sjöfartstidningen