APM Terminals og DP World vil accelerere eldriften på terminalerne
To af verdens førende terminaloperatører, danske APM Terminals og DP World vil fremskynde dekarboniseringen af deres terminaler og havneoperationer genne udskiftning af de i dag fossildrevne kraner og køretøjer, der bruges ved håndteringen af containere.
Elektrificeringen af kraner og container-traktorer er så småt gået i gang, men der skal mere fart på, mener de to terminaloperatører. I et fælles whitepaper forudser de, at det eldrevne udstyr kan blive økonomisk fordelagtigt end dieseldrift “indenfor 2-8 år”.
“Lad mig sige det lige ud: Det er nødvendigt, at vi accelerere vores arbejde med dekarbonisering og vi skal gøre det nu,” siger Keith Svendsen, CEO i det A.P. Møller - Maersk ejede APM Terminals og fortsætter:
“Jeg er glad for at kunne sige, at den forskning, vi udførte gennem Systemiq og ZEnMo, stærkt understøtter, at et vendepunkt for elektrificeringen af container håndterings udstyr er inden for rækkevidde i dette årti. Vi opfordrer nu til handling for hele havnens øko-system for at accelerere mod denne milepæl”.
Det estimeres, at mellem 100.000 og 120.000 dieseldrevne container-håndterings-enheder (kraner og køretøjer) er i drift i verdens 940 containerhavne. Og ifølge terminalselskabernes undersøgelse udleder de mellem 10 og 15 mio. tons CO2 årligt.
Det svarer til mellem en fjerdedel og en tredjedel af Danmarks CO2 udledning på 44 mio. tons i 2022.
APM Terminals og DP World opfordrer kolleger i branchen til at gennemgå forskningen og støtte målet om dekarbonisering. Og de vil som et næste skridt mobilisere et samarbejde i hele branchen om elektrificeringen af terminaler verden over. Men for at nå i mål kræver det også, at alle aktører i værdikæden som f.eks havnemyndigheder og rederier tager ansvar.
-emte