Conatineraktiviteter gav 359 mio. kr.

Mærsks containeraktiviteter fik i 1. halvår 2008 et overskud på 359 millioner kroner mod et underskud 1.227 millioner kroner i første halvår 2007.

 Maersk Line og Safmarine transporterede i første halvår 2008 en samlet mængde på 3,5 mio. FFE (40-fods containerenheder) - en stigning på 5% sammenlignet med samme periode 2007.

 De gennemsnitlige fragtrater inklusive tillæg for højere brændstofpriser steg med 12% i forhold til samme periode 2007.

 De gennemsnitlige brændstofpriser var 63% højere end samme periode sidste år, hvilket medførte en stigning i brændstofomkostninger på USD 1,1 mia.

 EBITDA-margin eksklusive engangsomkostninger i forbindelse med streamLINE initiativerne steg til 7,6% (6,3%).

 Avance ved salg af skibe m.v. steg til USD 327 mio. (USD 75 mio.).

 Engangsomkostninger relateret til streamLINE-initiativerne udgjorde USD 172 mio.

 Pengestrøm fra driften steg med 26% til USD 669 mio.

Markedet for containerskibsfart

I første halvår 2008 steg den samlede verdensøkonomi med 2,0% omregnet til årsbasis mod 3,6% i samme periode 2007, påvirket af lavere vækst i USA. Økonomierne i Kina, Indien og Brasilien vokser fortsat, om end langsommere end i 2007.

I gennemsnit var USD-kursen for første halvår 2008 - målt i DKK - 13% lavere end den tilsvarende periode 2007.

Den globale vækst i antal transporterede containere var 7% i første halvår 2008 sammenlignet med 9% i samme periode 2007. Mængdeudviklingen i farterne til USA var negativ i første halvår 2008, hvorimod eksporten fra USA viste pæn vækst. På farterne mellem Asien og Europa steg mængderne med 8%, og grundet væsentlig tilgang af ny tonnage medførte den lavere vækst betydeligt pres på raterne i andet kvartal. Farterne til Latinamerika og Afrika udviklede sig positivt sammenlignet med første halvår 2007.

Maersk Line

Maersk Lines omsætning i første halvår 2008 steg med 16% sammenlignet med samme periode 2007.

I første halvår 2008 transporterede Maersk Line 3,1 mio. FFE (40-fods containerenheder) svarende til en stigning på 4% sammenlignet med samme periode 2007 (3,0 mio. FFE).

Mængderne på farterne mellem Asien og Europa steg med 1% i første halvår, men faldt med 2% i andet kvartal sammenlignet med samme periode 2007. Mængderne på transpacificfarterne faldt med 7% sammenlignet med første halvår 2007, påvirket af lukningen af en række indlandsdestinationer i USA i løbet af 2007. I andet kvartal steg mængderne dog med 5% i forhold til samme periode 2007. Afrika- og Latinamerikafarterne oplevede vækst på henholdsvis 18% og 5% sammenlignet med første halvår 2007 . De gennemsnitlige rater for Maersk Line steg med 12% i forhold til første halvår 2007 primært grundet tillæg for højere brændstofomkostninger. Specielt farterne fra Asien til Europa, hvor betydelige rateforhøjelser blev opnået i 2007 og i starten af 2008, bidrog til udviklingen. Med tilgangen af ny tonnage og lav vækst i mængderne fra Kina til Europa oplever markedet fra Asien til Europa afmatning med faldende rater.

Kapacitetsudnyttelsen var stort set på niveau med første halvår 2007, positivt påvirket af samsejlingsaftaler (vessel sharing agreements) på transpacific- og Oceanienfarterne, men negativt af lavere kapacitetsudnyttelse på farterne fra Asien til Europa.

Den gennemsnitlige pris for brændstof forbrugt på Maersk Lines skibe steg i første halvår 2008 med 64%, og brændstofomkostninger udgjorde 26% af de samlede enhedsomkostninger i første halvår 2008 mod 18% i samme periode 2007. Da brændstofpriser ikke sikres i de enkelte forretningsenheder, er Maersk Lines resultat fuldt ud påvirket af de højere omkostninger. Øget tillæg for højere brændstofpriser og tiltag til reduktion af brændstofforbruget har opvejet en betydelig del af stigningen i brændstofpriser.

De samlede enhedsomkostninger, inklusive afskrivninger, steg med 14% i forhold til første halvår 2007, hvoraf størstedelen vedrører højere brændstofpriser. Effekten af den svækkede USD-kurs bidrog til stigningen på de fleste områder, hvorimod reduceret omfang af indlandstransport i USA bidrog positivt til udviklingen i enhedsomkostninger.

Udsving i valutakurser er delvist opvejet af valutakurssikring.

StreamLINE-initiativerne forløber som planlagt med fokus på optimering af rutenetværk, reduktion af brændstofomkostninger, forenkling af kundeprocesser og produktportefølje samt gennemgang af interne planlægnings- og ledelsesinformationssystemer. Selvom positiv effekt af disse tiltag vil ses i løbet af 2008, vil den fulde effekt først vise sig om et par år.

Den ny Maersk Line organisation var stort set på plads i maj 2008 og antallet af stillinger reduceret med over 3.000 eller ca. 15%. Dette har medført en mere kundeorienteret og fleksibel salgsorganisation med større beføjelser. Engangsomkostninger i forbindelse med omstruktureringen blev for første halvår 2008 USD 164 mio.

I første halvår 2008 fik Maersk Line leveret 15 containerskibe og solgte otte skibe, hvoraf fire blev chartret tilbage for en periode.

I juni og juli 2008 afgav Maersk Line ordre på i alt 38 skibe, der ved levering i 2010-2012 er planlagt indsat på Sydamerika og Afrikafarterne.

Maersk Lines flåde bestod pr. 30. juni 2008 af 225 ejede skibe og 248 chartrede skibe.

Safmarine

Safmarine transporterede omkring 360.000 FFE i første halvår 2008 svarende til en mængdemæssig fremgang på 22% i forhold til samme periode 2007 (295.000 FFE).

Fragtraterne steg i gennemsnit med 12%, hovedsageligt relateret til øget tillæg for brændstofomkostninger.

Nettoresultatet for Safmarine for første halvår 2008 steg til USD 56 mio., især som følge af øget volumen.

I første halvår 2008 fik Safmarine leveret fem skibe og flåden bestod pr. 30. juni 2008 af 17 ejede skibe og 39 chartrede skibe.

Maersk Logistics/Damco

Maersk Logistics/Damco blev i første halvår 2008 udskilt fra Maersk Line som en selvstændig organisation i forbindelse med streamLINE-initiativerne. Nettoomsætningen steg med 7%. Resultatet på USD 10 mio. (USD -5 mio.) for Maersk Logistics og Damco var positivt påvirket af avance ved salg af lagerfaciliteter i Danmark.

Container Inland Services

Container Inland Services blev etableret som en særskilt organisation i løbet af første halvår 2008 og omfatter Gruppens aktiviteter inden for indlandstransport, reparation af containere og containerdepoter. Både omsætning og resultat var i første halvår 2008 over samme periode 2007.

Kilde: A.P. Møller - Mærsk

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

02.01.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har underskrevet 20 årig kontrakt med Jersey

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlemmer tilbageholdes i Finland

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft

02.01.2025Maritimedanmark.dk

Russisk slæbebåd eskorterede ubåd gennem dansk farvand

31.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsfoto afslører skrabemærker på mistænkt skib

30.12.2024Maritimedanmark.dk

Myndigheder finder kilometer-langt slæbespor på havbunden

29.12.2024Maritimedanmark.dk

Finland har flyttet det mistænkte tankskib

28.12.2024Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer mistænkt

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark