Dansk flag topper igen sikkerhedsliste
Sikkerheden på dansk-flagede skibe er for tredje år i træk helt i top. Det viser den netop offentliggjorte liste fra havnestatskontrolregimet Paris MoU, som laver over 17.000 havnestatskontroller årligt.
Foto: Maersk Supply Service.
Kontrollerne kan tjekke alt fra redningsbåde til flugtveje, søfolkenes certifikater og skibets konstruktion - og her ligger de dansk-flagede skibe altså helt i top.
”Det vidner om, at vi har nogle rederier, som tager det meget seriøst, at der er styr på tingene ombord. Det understreger en ordentlighed, som altid har præget dansk skibsfart, og det er med til at give dansk flag en høj anerkendelse ude i verden,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Ved kontrol bliver resultaterne holdt op mod IMOs regelsæt og ved for mange fejl og mangler, kan skibet i værste fald blive tilbageholdt.
Havnestatskontrollen anvender en risikobaseret tilgang, hvor flagstater som ofte har mange fejl, blive kontrolleret hyppigere end andre. Derfor er der en ekstra gevinst ved at have styr på sikkerhedsparametre ombord.
”Når dansk flag er kendt som et kvalitetsflag betyder det, at vi sjældnere bliver udtaget til kontrol, og at kontrollen ofte foregår hurtigere. Den fordel har de danske rederier givet sig selv ved at være seriøse alt fra øvelser ombord til uddannelse af besætningerne,” siger Anne H. Steffensen.
Ifølge den seneste opgørelse fra Danske Rederier sejlede 760 skibe med en samlet tonnage på 22,7 mio. bt. under dansk flag ved årsskiftet. Det placerer Danmark som den 11. største flagstat i verden målt på tonnage.
-emte