Danske Havne er tilhænger af landstrømsanlæg

Jo mere landstrøm, jo mindre luftforurening er der

Foto: Arkivfoto

I Danske Havne, der er brancheorganisation for de danske erhvervshavne, ser man meget positivt på etablering af landstrømsanlæg i de danske erhvervshavne. Landstrøm begrænser luftforureningen, og det er godt – både for borgerne i de byer hvor havnene ligger, og for de der arbejder på havnene. 

”Vi har et meget positivt syn på landstrøm. Her i Danmark er en stor del af strømmen allerede nu grøn strøm, og i løbet af relativt få år så bliver det næsten 100 procent grøn strøm”, siger Camilla Rosenhagen, Klima- og Miljøchef i Danske Havne til Maritime Danmark. 

”Der er også et nabohensyn: jo mere landstrøm, jo mindre luftforurening er der, jo færre partikler er der i luften. Det er både godt for byens borgere. og godt for de mennesker der arbejder på havnen. Så der er nogle klare miljøfordele forbundet med landstrøm”, siger Camilla Rosenhagen. 

Er landstrøm en forretning for havnene? 

”Ja, det er det. Men en rigtig dårlig forretning. Det er noget man gør fordi man gerne vil understøtte den grønne udvikling”. 

EU har vedtaget et direktiv der indebærer, at de godt 200 store havne, som indgår i det transeuropæiske transportnet TEN-T, skal udbyde landstrøm ved udgangen af 2025. 

”Vi er jo underlagt EU-regulering, og lige nu er der ved at blive lagt sidste hånd på ny regulering, en regulering som vi synes er landet er rimelig fornuftigt sted. Når det er sagt, så oplever en del havne at der er en interesse for landstrøm, der ligger ud over, hvad de nye EU-krav tilsiger. Det gælder f.eks. i de større fiskerhavne hvor fiskefartøjerne også gerne vil være på landstrøm”, siger Camilla Rosenhagen til Maritime Danmark. 

En ting er at skibe drives af el når de ligger i havn, noget andet er at oplade skibe der drives af el. Vil der på sigt blive mulighed for at lade eldrevne skibe i danske havne? 

”Det kan man sagtens forestille sig, og det er vi sådan set også interesseret i. Men det kræver at der er ekstra el-kapacitet til rådighed. Det kunne f.eks. være lokalt fremstillet strøm fra solceller eller vindmøller, der lægges på batterilager og gøres tilgængeligt for interesserede. Men hvornår der vil komme en sådan efterspørgsel, er meget usikkert”. 

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Landstrøm

Transportministeriet har igangsat udarbejdelse af et Havneatlas, der skal bidrage til at prioritere de nationale interesser i de danske erhvervshavne. Atlasset, der forventes færdig i 2023, vil bl.a. kortlægge adgang til landstrøm og ladeinfrastruktur til elforsyning af skibe i havnene. Maritime Danmark giver i dette Tema nogle eksempler på leverandører, produkter og havne der allerede i dag tilbyder landstrøm.

Relateret indhold

14.05.2024Maritimedanmark.dk

Rønne Havn kan få problemer med vanddybden

14.05.2024Maritimedanmark.dk

Første hold nye Færgenavigatører

08.05.2024Maritimedanmark.dk

Nu tages første spadestik til elektrisk fremtid

07.05.2024Maritimedanmark.dk

Danske Havne: Nødvendigt med stabile rammer for havneudbygninger

07.05.2024Maritimedanmark.dk

Kinesiske havvindproducenter viser interesse for Esbjerg Havn

06.05.2024Maritimedanmark.dk

CIP: Manglende havnekapacitet blokerer for Danmarks klimamål

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn øger sin markedsandel

Jobmarked

Se alle

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark