Danske Maritime: Sæt penge af til svovltjek
Uden en ny bevilling er der udsigt til, at overvågningen af svovlforureningen fra skibe i danske farvande stopper til nytår. Derfor opfordrer Danske Maritime, Rådet for Grøn omstilling og Dansk Miljøteknologi nu til politisk handling for at fortsætte finansieringen.
"Som brancheforeninger for hhv. den danske maritime industri, miljøteknologileverandører samt miljøorganisation med fokus på luftforurening er vi helt uforstående overfor, at overvågningen stopper. Kombinationen af høje brændstofpriser og ingen overvågning på havet vil efter vores vurdering føre til flere overskridelser af svovlkravene.
Luftforureningen med svovldioxid er et alvorligt problem for folkesundheden, naturen og en række historiske bygningsværker. Svovldioxid er i sig selv en giftig gas, der også danner skadelige partikler og bidrager til syreregn,” skriver de tre organisationer i henvendelsen til partiernes miljøordførere på Christiansborg.
Overvågningen har hidtil tjekket, om skibe i danske farvande overholder kravet om at benytte brændstof med et svovlindhold på højst 0,1 pct.
På grund af den nuværende energikrise er der kommet et historisk højt prisspænd mellem den billige højsvovlolie og lavsvovlolie. Dette prisspænd øger incitamentet til at vælge den billige, men svovlholdige olie til skade for miljøet.
Og ifølge de tre organisationer viser data, at der er tiltagende snyd og derfor mere end nogensinde før behov for overvågningen.
Overvågningen har kostet 3 mio. kr. årligt siden 2019, men bevillingen er ikke blevet forlænget, hvilket er bekræftet af Miljøstyrelsen.
Overvågningen er sket dels med en helikopter med en såkaldt “sniffer”, der flyver ind i skibene røgfaner, dels ved udtagning af olieprøver fra skibe, der går i havn i Danmark.
Kilde: Danske Maritime