Ellens besætning håndterede situationen efter bogen
Besætningen om bord på elfærgen Ellen handlede hurtigt og korrekt, da der tirsdag eftermiddag sivede røg og en kraftig lugt ud fra et batterirum på færgen, kort efter at den havde forladt havnen i Søby. Det slår Søfartsstyrelsen nu fast.
”Den foreløbige konklusion er, at besætningen ombord har handlet godt og korrekt i situationen. De har hurtigt fået afbrudt batterierne og aktiveret nødsystemerne, som har vist sig effektive”, siger Niels Skriver, overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen, til fyens.dk
Det er fortsat usikkert, hvad der helt konkret skete i batterirummet:
”Vi ved, at der har været en overophedning eller en brand på tre ud af 20 batteristrenge. Branden blev slukket af det automatiske skumslukningssystem”, siger Keld Markmann Møller, direktør for Ærøfærgerne, til TV Syd.
Eksperter fra batteriproducenten, klassen og Søfartsstyrelsen undersøger nu batterirummet for at finde årsagen til uheldet, og hvad der kan gøres for at undgå lignende situationer.
Teknisk set er færgen i stand til at sejle uden de tre batteristrenge, men det vil kræve længere opladningstid i havn og en sejlads mindre om dagen.
Sejladserne bliver dog først genoptaget, når Søfartsstyrelsen giver tilladelse til det. Indtil videre opererer Ærøfærgerne med, at Ellen ikke kommer ud at sejle i denne uge.
Ellen blev indsat på ruten mellem Søby og Fynshav i 2019, og var ved indsættelsen den største eldrevne færge i verden. Det kostede 224 millioner kroner at bygge færgen på Søby Værft, hvoraf de 105 millioner kroner blev finansieret af Ærø Kommune, der ejer færgen via det kommunale færgerederi Ærøfærgerne.