Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe
Maersk Tankers vil sætte sejl på fem MR-tankskibe fra selskabet bound4blue for at nedbringe brændstofforbrug og CO2 udledning.
Som led i Maersk Tankers bestræbelser på at nedbringe CO2 udledningen og gøre flåden mere bæredygtig vil rederiet nu installere eSAIL-løsningen, der er udviklet af bound4blue, der er blandt de førende producenter af automatiserede vindstøttede fremdrivningssystemer.
Selskabet skal levere og installere sejlene, mens virksomheden Njord vil stå for integration, installation og validering af systemet, skriver Maersk Tankers i en pressemeddelelse.
“For at tankskibsindustrien kan komme videre i energiomstillingen, er konkrete investeringer og handlinger afgørende. Hos Maersk Tankers er vi forpligtet til at gå foran med et godt eksempel og løbende anvende avancerede energieffektive teknologier for at reducere brændstofforbruget og CO2-emissionerne. Ved at implementere vindstøttede fremdrivningssystemer i stor skala i vores flåde, gør vi det muligt for vores kunder at nå deres bæredygtighedsmål, samtidig med at vi fremmer målene for FuelEU Maritime og EU's emissionshandelssystem,” udtaler Claus Grønborg, der er chef for investeringer i Maersk Tankers.
eSAIL virker ved at trække luft hen over dens aerodynamiske overflade for at generere løft og fremdriftseffektivitet, som væsentligt reducerer brændstofforbruget og CO2-emissionerne. Hvert fartøj vil være udstyret med fire 26 meter autonome eSAIL®-systemer, som automatisk tilpasser sig vindforholdene for optimal ydeevne. Teknologien vil blive installeret på skibene Maersk Tacoma, Maersk Tampa, Maersk Tangier, Maersk Teesport og Maersk Tokyo i tørdokperioder i 2025 og 2026, oplyser rederier.
Maersk Tankers installerede første gang rotorsejl på Maersk Pelican i 2018 og på baggrund af erfaringerne fra herfra forventer Maersk Tankers at kunne opnå tocifrede besparelser i procent på brændstofforbrug og CO2-udledning pr. skib.
Maersk Tankers driver i dag en flåde på mere end 240 olie- og gastankskibe.
-emte