Norden-skib har testet nyt biobrændstof fra dansk producent
Rederiet Norden og den danske energivirksomheden Mash Makes har netop gennemført verdens første kommercielle skibsforsøg med biobrændstof fremstillet gennem en kulstof-negativ proces.
Foto: Norden
Forsøget blev gennemført på en rundrejse mellem Singapore og Brasilien, hvor skibet anvendte 65 ton brændstof med 20 pct. biofuel fra Mash Makes i dets hjælpemotor.
“Dette forsøg beviser, at Mash Makes' biofuel fungerer i marine motorer og markerer et vigtigt skridt mod at integrere det i vores drift, udtaler Henrik Røjel, Head of Decarbonisation and Climate Solutions hos Norden.
Brændstoffet er et såkaldt drop-in fuel, hvilket betyder, at det kan bruges i eksisterende motorer uden ændringer. Det giver rederier mulighed for at reducere emissioner uden at vente på ny infrastruktur – et vigtigt skridt, hvis IMO’s nye forslag om global prisfastsættelse og emissionsgrænser bliver vedtaget i oktober 2025 og træder i kraft i 2028.
Biofuelen fra Mash Makes er produceret ved pyrolyse af landbrugsaffald,og overholder standarderne for marine brændstoffer. Produktionen medfører ikke blot lave emissioner, men er kulstof-negativ, takket være dannelsen af biokul, som kan anvendes i landbruget.
“Vores biofuel opfylder de tekniske krav fra shippingbranchen og kan anvendes direkte i uændrede motorer. Det er en enkel og skalerbar løsning, klar til at reducere emissioner allerede i dag,” siger Jakob Bejbro Andersen, CEO i Mash Makes i en pressemeddelelse.
-emte