En uge tilbage: Udsigt til kaos i forsyningskæderne
Den 1. oktober vil 45.000 havnearbejdere på den amerikanske østkyst indlede en strejke, der vil skabe kaos i forsyningslinjerne. Og der er ikke udsigt til en forhandlingsløsning.
Forhandlingerne om en ny overenskomst er for længst brudt sammen mellem International Longshoremen’s Association (ILA) og havneoperatørerne på USA's østkyst og Golfkysten. Den nuværende aftale, der omfatter medarbejdere på på seks af de ti travleste havne i USA, udløber næste mandag.
Harold Daggett, ILA's præsident, advarede tidligere på måneden i en video uploadet til fagforeningens hjemmeside om, at "ILA vil helt sikkert gå på gaden den 1. oktober".
Fagforeningen har krævet lønstigninger på over 70% samt forpligtelser fra terminaloperatører om at undgå automatisering af deres faciliteter.
Der er ikke udsigt til, at regeringen vil gribe ind og derfor synes strejken uafvendelig.
”Afsendere bør tænke over de afledte effekter,” skrev danske Sea-Intelligence i sin seneste ugentlige rapport.
”En strejke vil fastholde skibe ud for USA's kyst, da der er begrænsede muligheder for omdirigering. Dette vil føre til mangel på eksportkapacitet i Atlanterhavssektoren i Europa efter 2-3 uger og i Asien efter 5-7 uger. Derudover vil dette reducere tilstrømningen af tomme containere til Asien, også med en forsinkelse på 5-7 uger, hvilket betyder en potentiel mangel på containere og plads på alle asiatiske eksportmarkeder fra anden halvdel af november.”
Maersk advarede i en nylig meddelelse sine kunder om, at en omfattende arbejdsnedlæggelse kan betyde, at blot en uges nedlukning kan tage fire til seks uger at komme sig over med betydelige efterslæb og forsinkelser, der forværres for hver dag, der går.
Den sidste store, sammenlignelige arbejdsnedlæggelse var en 11-dages lockout i havnene på vestkysten i 2002. Den lukning kostede 1 mia. dollar om dagen og forårsagede seks måneders efterslæb, skriver Maritime Executive.
-emte