Energimærkning af verdens store skibe
The Carbon War Room - en miljøtænketank der har Richard Branson i spidsen - har åbnet en ny hjemmeside, hvor en stor del af verdens oceangående skibe, ligesom hårde hvidevarer, er energimærket på en skala fra A til G.
Her kan man for eksempel slå krydstogtskibet Queen Mary II op og konstatere, at det har fået et F-mærke og altså ligger i den næstdårligste kategori, mens fragtskibet 'Marit Maersk' er A-mærket. Klassificeringen bygger på et indeks for energieffektivitet, som er udarbejdet af IMO.
For langt de fleste skibe er der tale om designdata hentet i verdens største skibsregister, IHS Fairplay. Men et skibs energiforbrug og dermed CO2-udslip afhænger i høj grad også af hastigheden og motorens tilstand.
Carbon War Rooms projektchef, Peter Boyd, erkender, at hjemmesidens data ikke er perfekte. IMO har også arbejdet med et indeks for driftseffektivitet, men det er ikke godt nok endnu, mener han.
"Men vi vil inddrage flere oplysninger, efterhånden som vi får mere samarbejde med branchen. Vi har designdata, men det vil være meget bedre, hvis vi får rederiernes data om skibene - data, der er verificeret af en tredje part", siger Peter Boyd til Politiken.
En af de helt store spillere på markedet er Maersk Line. Selskabet bruger årligt godt 10 millioner ton brændstof, hvilket formentlig gør det til verdens største private indkøber af skibsbrændstof. Maersk Line satser på mere energivenlige skibe og har forsynet den nye hjemmeside med CO2-udledningsdata fra sine skibe, verificeret af et uafhængigt klassifikationsfirma.
"Det er mere troværdigt. Vi gør det også for at skubbe til vores konkurrenter, for at få dem til at rapportere efter den samme standard", siger Jacob Sterling, der er klima- og miljøchef i Maersk Line til avisen.
Kilde: Politiken