Enorm grøn ombygningsordre til MAN Energy Solutions
Seaspan og Hapag-Lloyd har indgået en aftale med MAN Energy Solutions om ombygning af i første omgang 15 motorer - med option på yderligere 45 - så de kan sejle på både konventionel olie og grøn metanol.
Ifølge MAN Energy Solution vil hver eneste ombyggede motor betyde en reduktion i CO2-udledningen på 50.000-70.000 tons, når skibene drives af grøn metanol.
Det er motorer af typen MAN B&W S90, der skal ombygges til dual-fuel ME-LGIM motorer. Foreløbig er mere end 100 af denne type enten allerede i drift eller bestilt hos det tyske selskab med udviklingsafdeling i Danmark.
“Retrofitting af eksisterende motorer til dual-fuel-drift er en af de mest effektive måder at reducere drivhusgasemissioner og opnå større effektivitet og rentabilitet fra en eksisterende skibsflåde samtidig med, at den leverer brændstoffleksibilitet og forlænger driftslevetiden,” udtaler Thomas Leander, der er chef for MAN PrimeServ i Frederikshavn.
Maersk annoncerede fornylig, at selskabet vil konvertere et af sine skibe til dual-fuel metanol drift med MAN-teknologi i 2024.
Seaspan råder over en flåde af omkring 130 containerskibe, der chartres ud på langtidsaftaler til containerrederier, mens Hapag-Lloyd, der er verdens femte største containerrederi råder over en flåde på 256 skibe, hvoraf de ejer 123 i følge Alphaliner.
-emte