Ever Givens blokade af Suez kostede Maersk hundredevis af mio.
Omkostningerne ved containerskibet Ever Givens seks dage lange blokade af Suezkanalen i 2021 var enorme for for A.P. Møller - Maersk, viser en undersøgelse.
Et europæisk researchteam har i samarbejde med universitetet i Göteborg analyseret sig frem til, at Ever Givens ufrivillige blokade af Suezkanalen kostede Maersk 89 mio. dollar - ca. 635 mio. kr.
"Blokeringen fremhæver sårbarheden i vores globale forsyningskæder og de enorme omkostninger, der kan opstå som følge af en forstyrrelse. Vores resultater understreger behovet for robuste beredskabsplaner og alternative transportveje for at minimere fremtidige risici," udtaler Kevin Cullinane, professor ved School of Business, Economics and Law på Göteborgs Universitet ifølge Offshore Energy.
Studiets resultater er baseret på data fra Maersks flåde, som udgør en tredjedel af alle kommercielle skibe, der blev påvirket af Ever Givens blokade af kanalen. I alt blev 69 af virksomhedens skibe berørt, enten gennem omlægning via Kap det Gode Håb eller på grund af forsinkelser i Suezkanalen.
"Forskningen viser ikke kun de betydelige økonomiske risici i international logistik, men også den store påvirkning, som forstyrrelser har på daglig drift," kommenterede Hercules Haralambides, professor ved Dalian Maritime University, Erasmus University Rotterdam og Sorbonne Centre for Economics.
Af Maersks samlede tab på 89 millioner dollars udgjorde omkostningerne ved at holde containerlagre den største udgift med 76 millioner dollars. Skibsrelaterede omkostninger og miljøomkostninger tegnede sig for resten.
Den længere rejse for de mange skibe og ventetid øgede Maersks flådens CO2-udledning med 44.574 ton. Derudover mistede Suezkanalens myndighed 5,9 millioner dollars som følge af mistet trafik.
-emte