Faldende omsætning og overskud i CMP
Det dansk-svenske havneselskab Copenhagen Malmö Port måtte i 2010 se både omsætning og overskud bevæge sig den forkerte vej. Driftsoverskuddet faldt marginalt fra 96 millioner danske kroner i 2009 til 91 millioner kroner i 2010.
”Vores resultat for 2010 er acceptabelt den svage markedsudvikling taget i betragtning. Vi kan konstatere, at efterspørgslen endnu ikke er kommet i gang inden for de brancher, der påvirker vores godsmængder. Den forholdsvis svage danske krone giver en negativ indvirkning på resultatet på omkring 15 millioner svenske kroner sammenlignet med 2009”, siger adm. dir. Johan Röstin.
Omsætningen faldt otte procent fra 559 millioner danske kroner til 527 millioner kroner.
CMP gennemførte i 2010 en række tilpasninger af virksomhedens omkostninger. Den faste medarbejderstyrke er blevet reduceret med 18 personer, hvilket i vid udstrækning er sket ved naturlig afgang.
I 2010 besluttede man desuden at investere i en ny STS-kran (ship-to-shore) til den nye containerterminal i Norra Hamnen i Malmø. Kranen og terminalen tages i drift efter sommeren 2011.
”Ro/ro- og kombiterminalerne tages derimod i brug allerede i maj 2011”, siger Johan Röstin.
”Norra Hamnen vil føre til en mangedobling af vores godskapacitet, men reducerer samtidig CMP's miljøbelastning som følge af hurtigere og mere effektive adgangsforhold både til lands og til vands, hvilket betyder færre emissioner fra virksomheden”.
”Også den nye krydstogtterminal hjælper os med at forbedre vores position. Antallet af krydstogtanløb faldt ganske vist fra 335 i 2009 til 310 i 2010, men skibene bliver efterhånden større og større. Vi kan altså se, at København fortsat er en populær destination, og i 2011 har vi 368 anløb registreret”, siger Röstin.
På trods af en generelt forholdsvis svag efterspørgsel fremviser flere af CMP's forretningsområder en styrket udvikling.
Stigningen var tydeligst inden for biltransporter. Mængderne begynder nu atter at komme op igen og steg med omkring 60 procent i 2010 og er fortsat med at vokse også i begyndelsen af 2011.
Også kombitrafikken via jernbane kunne fremvise store stigninger. Antallet af enheder steg fra 12 000 i 2009 til 55 000 i 2010. Inden for vådbulk-segmentet steg mængderne også, især for transitolie.
På krydstogtområdet faldt antallet af anløb en del, men Købehavn fastholder sin position som den største krydstogtdestination i Østersøregionen med en god marginal.
Med investeringer i milliardklassen i København og Malmø vil virksomhedens kapitalomkostninger vokse. Det betyder også stigende krav til CMP's aktiviteter og stiller krav om en ekspansiv virksomhed i de kommende år.
”På den baggrund bliver det vores allervigtigste mål at øge omsætningen. Inden for alle forretningsområder skal mængderne op, og denne vækst omfatter både nye og eksisterende kunder”, siger Johan Röstin.
Kilde: Copenhagen Malmö Port