Femern-togforbindelse kan blive fem år forsinket
Det er problemer på den tyske side, der risikerer at forsinke Femern Bælts togforbindelse, oplyser transportminister Thomas Danielsen (V) til Ekstra Bladet.
Det er problemer med en gammel jernbanebro på den tyske side, der er årsagen til den mulige forsinkelse. Den gamle bro kan ikke holde til tunge godstog. Derfor har tyskerne planer om at bygge en ny tunnel, der skal afløse broen og også både give plads til biler og tog.
Men tunnelprojektet er løbet ind i massive problemer med miljøgodkendelser og klager, hvilket transportminister Thomas Danielsen har fortalt Folketinget.
“Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Det har jeg orienteret Folketinget om, og jeg drøfter det løbende med min tyske kollega. Det er især den nye tunnel under Fehmarn Sund, som har en presset tidsplan,” skriver ministeren til Ekstra Bladet.
Ifølge avisen har ministeren orienteret Folketingets transportordførere om, at jernbanedelen måske først kan benyttes fire til fem år efter den planlagte åbning af forbindelsen i 2029.
Det vil givet fald betyde manglende indtægter og en mindre reduktion af CO2-udledningen end forventet
-emte