Flere danske værfter dumper færgeudbud
Tre danske værfter, der var oplagte budgivere på de fem første Standardfærger, der i november blev sendt i samlet EU-udbud, har valgt ikke at afgive bud. Det sker med forskellige begrundelser, der dog alle bunder i de vilkår der opstilles i udbudsmaterialet. Det skriver Søfart.
”Hvis de kan få folk til at hoppe på dén limpind, så er de mere end heldige”, siger Tejs Beltov, direktør i Søby Værft til Søfart.
Værftet er et af tre danske værfter, som Søfart har talt, der melder pas til opgaven - der er den største færgeordre i Danmark i mange år. De to andre værfter er Hvide Sande Shipyard og Assens Værft.
Hos Hvide Sande Shipyard bunder den manglende interesse i de bodstørrelser der fremgår af udbudsmaterialet. Adm. direktør Carl Erik Kristensen siger til Søfart, at bodstørrelserne er 10 gange så store som i de kontrakter værftet normalt indgår.
På Assens Værft begrunder man den manglende interesse for at byde ind med, at udbudsmaterialet forudsætter at værftet påtager sig en stor del af ansvaret for projektet. Og det ønsker værftet ikke.
Søby Værft fokuserer på, at byderne kommer til at bære ansvaret for skibets lasteevne og fart på et design, man ikke selv har været ind over.
Søren Bach-Hansen, der er formand for den arbejdsgruppen, der på vegne af de fem kommuner i projektet har sendt udbudsmaterialet ud, ærgrer sig over, at de tre værfter ikke har ønsket at byde ind.
“Vi respekterer dog fuldt ud, at hvert værft skal træffe deres beslutninger baseret på deres vurdering og specifikke markedsforhold”, siger Søren Bach-Hansen til Søfart.
Det fremgår ikke om andre danske værfter har valgt at byde ind på opgaven, og om der er indkommet bud fra værfter i andre EU-lande.
-mauh