Først Femern Bælt specialelement støbt færdig
Det første specialelement til Femern Bælt-tunnelen er nu færdigstøbt i tunnelfabrikken ved Rødbyhavn. Elementet er udstyret med kælder under vej og jernbane, hvor tunnelens elektronik bliver placeret.
Det første af i alt 10 specialelementer på 21.000 tons er en af nøglebrikkerne i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Puttgarden i Tyskland, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Elementet består af to etager, hvor nederste etage er en kælder, som skal rumme tunnelens omfattende elektriske installationer. Ovenover i elementets ’stueetage’ ligger tunnelens rør til tog- og vejtrafikken.
Udover en kælderetage er elementet udstyret med en nødlomme i motorvejsrørene, hvor det tekniske personale kan parkere uden at genere den øvrige trafik og nemt få adgang til kælderen. Det giver en mere smidig drift og øger sikkerheden i tunnelen.
Brugen af specialelementerne er den største enkeltstående innovation i Femern Bælt-tunnelen, der ellers i store træk er baseret på Øresundstunnelen.
Det første specialelement forventes at blive sænket på plads ud for den danske kyst i løbet af 2025.
-emte